Předmět: Animovaný film

« Zpět
Název předmětu Animovaný film
Kód předmětu KDU/AF
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bilík Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předfilmové optické hračky a technologie oživení obrazu (od Laterny magiky po praxinoskop) Počátky narativu v animaci (Emile Reynaude) Příchod filmového pásu a počáteční experimenty (James Stuart Blackton, Emile Cohl) Abstrakce a figurativní přístup (metamorfózy postav jako základ "zázraku") Interakce filmu a tvůrce (vznik fikčních světů jako součást performance) Kombinovaný film (George Melies, Alexaner Ptuško, Karel Zeman) Solitéři (Stanislas Starewicz, Lotte Reiniger) Vztah avantgardy a animace (Germanine Dulac, Hans Richter) Vývoj americké školy (bratři Fleischerovi, Walt Disney) Vznik a expanze Studia Walta Disneyho) Evropská tradice a trendy (Československo, Rumunsko, Polsko, Bulharsko) Umělecké pokusy napříč národními školami (Švankmajer, Dumala, Norštejn, Parn) Dekonstruktivní trendy (Quay Bros) Příchod CGI a vznik studia PIXAR BENDAZZI, Giannalberto. Cartoons. One Hundred Years of Cinema Animation. Indiana, 1995. DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. Praha, 2004. ULVER, Stanislav. Animace a doba 1955-2000. Praha, 2001. ULVER, Stanislav. Západní filmová avantgarda. Praha, 1991.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem přednáškového cyklu je podat ucelený přehled v oblasti světového animovaného filmu, jenž zahrne jak estetické, tak i technologické, produkční a distribuční specifika, trendy a tendence. Pozornost bude věnována především fázi do vzniku klasického amerického animovaného filmu a národních škol.
Student získá základní povědomí o specifikách animovaného filmu a jeho hlavních vývojových tendencích. Je schopen daná díla analyzovat a samostatně o nich přemýšlet. Ovládá základní terminologii animovaného filmu a technické okolnosti jeho vzniku.
Předpoklady
Předmět nemá žádné prerekvizity.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Student je povinen ovládnout předepsanou literaturu a znát zmíněná filmová díla.
Doporučená literatura
  • BENDAZZI, Giannalberto. (2006). Cartoons: One Hundred years of Cinema Animation. London.
  • Ulver, Stanislav. (2004). Animace a doba. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová, divadelní, televizní a rozhlasová studia (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Filmová studia maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -