Vyučující
|
-
Bernátek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je určený studujícím prvního ročníku bc. studia a přímo navazuje na Úvod do studia divadla (USD). 1.-4 Základy celoživotního učení, tvorba pravidel, časový plán studia, priorizitace. 5-8. Čtení textu: základy čtení odborného textu, dělání si poznámek, anotace 9-12. Práce v týmu: principy vzájemné spolupráce a odpovědnosti, práce mimo tým, řešení konfliktů 13. Závěrečná hodina
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 37.5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V předmětu Akademické dovednosti si studující osvojí prostřednictvím kombinace výkladu, seminární práce, samostatných úkolů a exkurzí: 1. Základy celoživotního učení: zvědavost, iniciativnost, samostatnost při studiu, schopnost vytvářet si dobré poznámky a umět tvůrčím způsobem využívat nabyté znalosti a dovednosti a reflektovat vlastní pokrok ve studiu, odlišit své myšlenky od přejatých, nepodvádět a nevytvářet plagiáty, umět využít umělou inteligenci a elektronické zdroje pro studium. 2. Schopnost pracovat s ostatními: uznat výhody různých návrhů, zapojovat všechny do týmové práce, podporovat tvůrčí klima, předcházet konfliktům, dodržovat termíny a plnit úkoly i mimo tým. 3. Schopnost aktivně číst a porozumět odbornému textu: pochopit vztah mezi prostředky a smyslem textu, porozumět vnitřní výstavbě textu a vztahu jeho částí k celku, rozpoznat význam textu pro různé oblasti studia, pochopit význam kontextu čteného, uvědomit si různé možnosti interpretace textu, diskutovat o textu samostatně i na současný stav poznání. 4. Základy fungování kulturních institucí: veřejná divadla, sportovní zařízení a jejich financování, produkční procesy a zákulisí.
Studující absolvováním kurzu získají schopnost dobře porozumět odbornému textu (rozpoznání základní osnovy, slovníku), který dovedou analyzovat a interpretovat. Dále získají základy odborné psané komunikace (důvody, žánry, formální pravidla), včetně pravidel akademické etiky a rozpoznání plagiátu. Také získají základy informační vzdělanosti a osvojí si znalosti oborových databází, přičemž budou získají schopnost rozpoznat rozsah, účel a typ hledaných informací.
|
Předpoklady
|
Bez prerekvizit. Předmět je určený studujícím prvního semestru bc. studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce
Studující předmět ukončí vypracováním a odevzdáním samostatných a skupinových úkolů během vyukové části semestru. Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba odevzdat všechny úkoly. Pokud nestihnete včas splnit samostatný úkol, můžete jej odevzdat do konce výukové části semestru, avšak ve dvojnásobném rozsahu.
|
Doporučená literatura
|
-
ECO, Umberto. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Brno: Votobia.
-
HAYOT, Eric. (2014). The Elements of Style: Writing for the Humanities. New York: Columbia University Press.
-
HENDL, Jan a REMR, Jiří. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál.
-
NEUSAR, Aleš. (2016). Malá knížka o odborném psaní. Praktický průvodce pro začínající autory. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. (2009). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství.
|