Vyučující
|
-
Kovářová Kochová Ingrid, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
PHlavní témata přednášek: 1. Úvod do právní teorie. Systematika rodinného práva. Prameny právní úpravy. 2. Soužití osob v partnerském vztahu (manželství, registrované partnerství, nesezdané soužití). 3. Obecná charakteristika vztahů mezi manžely a partnery. 4. Majetkové vztahy mezi manžely a partnery. 5. Rodičovská odpovědnost. 6. Vyživovací povinnost. Náhradní výživné. 7. Obecná charakteristika procesního práva. Sporné řízení. 8. Řízení ve věcech péče soudu o nezletilé. 9. Předběžná opatření a zvláštní předběžná opatření. 10. Náhradní rodinná péče. 11. Sociálně-právní ochrana dětí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto předmětu je zprostředkovat studentům poznatky umožňující jim získat základní orientaci v nejdůležitějších právních předpisech upravujících rodinné právo, a to jak de lege lata, tak i de lege ferenda s ohledem na stav projednávání vládního návrhu občanského zákoníku. Dále se bude jednat i o poznatky z civilního práva procesního tak, aby studenti byli schopni vyhotovit i základní procesní podání adresovaná soudu. Přednášky budou orientovány na získání teoretických znalostí. Semináře pak na prohloubení znalostí teoretických a na získání praktických zkušeností rozborem praktických příkladů, sepisem procesních podání a návštěvou soudního jednání. Po úspěšném ukončení studia tohoto předmětu by studenti měli být schopni orientovat se v právní úpravě a získané poznatky uplatnit při jimi realizované sociální práci s klienty.
V rámci předmětu Rodinné právo jsou studenti seznámeni s právní úpravou dopadající na vztahy v rodině. Znalost této problematiky je nezbytná pro zdárnou a správně realizovanou sociální práci s rodinou. Studenti předmětu získávají znalosti právní úpravy rodinně právních vztahů v rozsahu potřebném pro výkon sociální práce, a to včetně vztahů majetkových. Dále pak prohlubují znalosti sociálně-právní ochrany dětí. Studenti jsou seznámeni s úpravou procesně právní tak, aby byli schopni sami adekvátně poskytnout pomoc v civilním soudním řízení. Studenti proto sami zpracovávají jednotlivé návrhy na zahájení soudního řízení.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá žádnou prerekvizitu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
1. Účast na výuce dle pravidel UP Olomouc. 2. Vypracování 2 procesních podání na základě zadání. 3. Vypracování strukturovaného náslechu ze soudního jednání.
|
Doporučená literatura
|
-
Hrušáková, M., Králíčková, Z., Westphalová, L. (2014). Občanský zákoník II. Rodinné právo (§ 655-975). Komentář.. Praha: C. H. Beck.
-
HRUŠÁKOVÁ, Milana, Zdeňka KRÁLÍČKOVÁ, Lenka WSETPHALOVÁ. (2017). Rodinné právo. 2. vydání. Praha: C. H. Beck.
-
LAVICKÝ, P. a kol. (2016). Občanský soudní řád I. Zákon o rozhodování některých kompetenčních sporů. Praktický komentář. Praha, Wolters Kluwer.
-
LAVICKÝ P. a kol. Občanský soudní řád II. Exekuční řád. Praktický komentář. Praha, Wolters Kluwer. 2016.
-
ŠÍNOVÁ, R., KOVÁŘOVÁ KOCHOVÁ, I. a kol. (2016). Civilní proces. Řízení exekuční, insolvenční a podle části páté OSŘ.. Praha: C. H. Beck.
-
ŠÍNOVÁ, R., PETROV KŘIVÁČKOVÁ J a kol. (2016). Civilní proces. Řízení nesporné, rozhodčí a s mezinárodním prvkem. Praha, C. H. Beck.
|