Předmět: Slovo a věta ve funkční a kognitivní lingvistice

« Zpět
Název předmětu Slovo a věta ve funkční a kognitivní lingvistice
Kód předmětu KBH/VSFKL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bednaříková Božena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Formou prezentací a týmových seminárních prací jsou v semináři probírána následující témata: 1. funkční pojetí jazyka a funkční gramatika (V. Mathesius) vs./a kognitivní gramatika (R. Langacker) a konstrukční gramatika (W. Drift), 2. dichotomie centrum a periferie (F. Daneš, P. Sgall), problém vágnosti (Neustupný), teorie prototypů (E. Rosch) a kategorizace jazykových jednotek (G. Lakoff), 3. aktuální větné členění, sémantické a pragmatické parametry, 4. větné vzorce (F. Daneš) a konstrukční gramatika, 5. konstrukce gramatiky ze sémantické báze (J. Kořenský), teorie prototypů a konstrukční gramatika, 6. význam slova, souvztažnost formy a významu ve funkcionalismu a v kognitivní lingvistice (L. A. Janda), konstrukce jako spojení formy a významu (Fried, Jan-Ola Östman) 7. kognitivní gramatika a popisy češtiny (L. A. Janda, I. Vaňková, I. Nebeská aj.), 8. reflexe poetické funkce jazyka (J. Mukařovský, R. Jakobson), komunikačně pragmatický obrat a kognitivní lingvistika.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Volitelný jazykový seminář se zabývá vztahy a podobnostmi vs. odlišnostmi teoretických a metodologických východisek českého funkcionalismu a kognitivní gramatiky. Zvláštní zřetel je současně brán na jeden z komponentů kognitivní lingvistiky, a to na konstrukční gramatiku.
Schopnost srovnávat teoretická metodologická východiska lingvistického funkcionalismu a kognitivní lingvistiky
Předpoklady
Znalost obecně lingvistické terminologie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Seminární práce

Ústní referát, účast v panelové diskusi
Doporučená literatura
  • & Vaňková, I. (2005). Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
  • Bednaříková, B. (2009). Slovo a jeho konverze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Daneš et al. Mluvnice češtiny III.
  • Grygiel, M., Janda, L.A. (2011). Slavic linguistics in a cognitive framework. Frankfurt am Main.
  • Jakobson, R., & Červenka, M. (1995). Poetická funkce. Jinočany: H&H.
  • Kořenský, J. (1984). Konstrukce gramatiky ze sémantické báze. Praha: Academia.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mathesius, V., & Vachek, J. (1961). Obsahový rozbor současné angličtiny na základě obecně lingvistickém. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd.
  • ÖSTMAN, O. & M. FRIED (eds.). (2004). Construction Grammar in a cross-language perspective. Amsterdam.
  • ÖSTMAN, O. & M. FRIED (eds.). (2005). Construction Grammars: cognitive grounding and theoretical extensions. Amsterdam.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2023) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2023) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -