Vyučující
|
-
Bláha Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Proměny etnického složení obyvatelstva českých v poválečném období 2. Proměny symbolických funkcí češtiny v poválečném období 3. Vztah mezi "domácím" a "cizím" v lexiku (germanismy, rusismy, europeismy) 4. Vývojové procesy ve slovotvorbě 5. Kontakty češtiny a jazyků menšin 6. Odraz společenských změn v lexiku (ideologizace, tematizace práce aj.) 7. Modifikace stylových a komunikačních norem 8. Odraz vědeckého, technického a kulturního vývoje v lexiku 9. Vývojové procesy v syntaxi věty 10. Vývojové procesy v syntaxi souvětí 11. Vývojové procesy ve flexi 12. Vývojové procesy ve fonologii a ortoepii
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Seminář se zabývá proměnami češtiny v době budování, reformy, normalizace a odumírání socialismu v Československu. S využitím autentického materiálu z publicistických textů (včetně záznamů rozhlasových a televizních pořadů) a na pozadí celkových proměn jazykové situace češtiny v l. 1948-1989 budou ilustrovány a analyzovány jednak vývojové procesy, stimulované "zvnějšku" (potřebami společnosti, resp. kolektivu uživatelů češtiny), jednak vývojové procesy imanentní, plynoucí z proměn vnitřní struktury jazyka. Výklad o proměnách češtiny bude zasazen do širšího rámce kulturního, hospodářského a politického vývoje socialistického Československa.
Student získá přehled o vztazích mezi vývojem společnosti a vývoje jazyka a seznámí se se základními mechanismy jazykové změny. Kurs také může studentovi poskytnout komplexní informace, využitelné při studiu dějin české literatury a kultury 20. stol. Důležitým bodem tu je vystižení podstaty totality a prostředků, jimiž totalitní režim manipuluje své občany.
|
Předpoklady
|
Znalost lingvistické terminologie a základní orientace v novějších českých dějinách.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast v semináři, prezentace vlastního výzkumu (komentovaná analýza vybraného publicistického nebo uměleckého textu z l. 1948-1989).
|
Doporučená literatura
|
-
BRALCZYK, Jerzy. (1987). O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych. Stockholm.
-
ČERMÁK, František et al., eds. (2010). Slovník komunistické totality. Praha.
-
Fidelius, P. (1998). Řeč komunistické moci. Praha.
-
GEYER, Michael - FITZPATRICKOVÁ, Sheila, eds. (2012). Za obzor totalitarismu: srovnání stalinismu a nacismu. Praha.
-
JELÍNEK, Milan. Spisovná čeština po roce 1945. In: ZÁVODSKÝ, Artur, ed. Vám poděkování a lásku vám. Praha: SPN, 1960, s. 139-166..
-
Klemperer, V. (2003). Jazyk Třetí říše - LTI: poznámky filologovy. Jinočany.
-
Kořenský, J. a kol. Český jazyk. Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Opole 1998..
-
LOTKO, E. (2009). Srovnávací a bohemistické studie. Olomouc.
-
Macura, V. et al. (2008). Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře. Praha.
-
RÖHRICH, Alex. (2008). Ideologie, jazyky, texty: analýza a interpretace textů Rudého práva z roku 1953 a 1975 a Práva z roku 1997. Liberec.
-
TEXLER, Jiří. (1996). Despotický socialismus: selhání utopie. Praha.
|