Název předmětu | Poetika českého románu 20. stol. |
---|---|
Kód předmětu | KBH/PCR20 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Možnosti literární historie ve vztahu ke studiu poetiky. Estetická hodnota z pohledu historika literatury. Román jako proteovský žánr - pokus o předběžnou definici 2. Jaroslav Durych: Bloudění 3. Josef Čapek: Stín kapradiny 4. Vladislav Vančura: Markéta Lazarová 5. Karel Čapek: Hordubal 6. Jaroslav Havlíček: Neviditelný 7. Egon Hostovský: Všeobecné spiknutí 8. Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock 9. Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí 10. Bohumil Hrabal: Příliš hlučná samota 11. Milan Kundera: Nesmrtelnost 12. Michal Ajvaz: Druhé město 13. Román jako zdroj poznání vývoje literatury a společnosti? Specifika fikčnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem kurzu je navrhnout alternativní pohled na dějiny literatury. Východiskem se stanou vybrané romány, s jejichž pomocí bude analyzována podoba a proměna poetiky žánru. Klíčovou se stane otázka motivace a důsledků této proměny - a to jak pro jedinečné románové světy, tak ve vztahu k utváření literárních norem. Rozbor dominantních výrazových prostředků a způsobu výstavby románů se stane zdrojem pro studium vývoje českého románu a pro pochopení vztahu literárního díla s kontextem jeho vzniku. Zajímat nás bude nejenom kontext české literatury, ale současně i kontext literatury světové. Romány tak budou v této souvislosti chápany jako specifický způsob reprezentace světa, jako estetické projekty, které koexistují s vývojem myšlení o vztahu individua a společnosti, o možnostech poznání světa a o jeho axiologickém uspořádání. Vedle této ústřední otázky se rovněž (prostřednictvím jedinečných textů) soustředíme na problémy spojené s žánrovým vymezením románu, s jeho typologizací, popř. s jeho funkcí.
Kurz poskytne základní přehled o procesech v oblasti literatury, umění, filozofie a kultury, které formovaly podoby českého románu v období první a druhé polovině 20. století |
Předpoklady |
schopnost kritického uvažování, základní obeznámenost s nástroji literární historie a literární teorie
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Aktivní účast v seminářích Příprava referátu četba |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie minor (2023) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2023) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie (2023) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie minor (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |