Název předmětu | Literární kritika |
---|---|
Kód předmětu | KBH/LITK |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Literární kritika, literární historie, literární teorie 2. Metody literární kritiky 3. Žánry literární kritiky 4. Počátky české literární kritiky 5. Od národního programu k hledání uměleckých hodnot 6. Pokusy o vědeckou kritiku a estetiku v 19. stol. 7. F. X. Šalda v kontextu nástupu moderny 8. Estetická a ideologická diferenciace literární kritiky mezi dvěma válkami 9. Václav Černý a jeho boje o tvůrčí svobodu 10. Kritika v 50. a 60. letech 20. století: od Štolla k Lopatkovi 11. Literatura a politika v oficiální, samizdatové a exilové kritice let 70. a 80. let 20. stol. 12. Literární kritika po roce 1989: hledání, nebo rezignace?
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem kursu je vymezit místo literární kritiky v kontextu literární vědy (i s ohledem na rozdíly v českém/slovanském a německém kontextu na straně jedné a angloamerickém a francouzském na straně druhé), seznámit studenty s vývojem jejích metod, objasnit její žánrovou problematiku a nastínit vývoj českého kritického myšlení o literatuře od jeho počátků po současnost s důrazem na profilující směry a klíčové osobnosti (např. F. X. Šalda, Václav Černý, Bedřich Fučík, Jan Lopatka), a to v kontaktu s vývojem evropským a světovým, či klíčové polemické události (kritická reflexe Máchova Máje, polemické reakce na Škvoreckého Zbabělce). Seminář bude zaměřen na analýzy proměn vztahů estetiky, ideologie a politiky v literárněkritickém diskursu v jednotlivých obdobích, ale i u jednotlivých osobností, a to zejména ve dvacátém století (např. Šalda, Peroutka, B. Fučík, B. Václavek, J. Chalupecký, L. Štoll, J. Opelík, M. Jungmann, Z. Kožmín, M. Blahynka, P. Janoušek, kritici Revolver Revue), které by měli osvětlit hodnoty, jež kritici otevřeně či skrytě zastávají a prosazují. Důraz bude kladen na porozumění dobové diskurzívní situaci. Na realizaci semináře se z 30 % podílí prof. PhDr. Lubomír Machala, Csc.
Vymezení předmětu, přehled o základních metodách, získání přehledu o dějinách české literární kritiky. |
Předpoklady |
nespecifikováno
KBH/LITKS ----- nebo ----- KBH/LTKSE |
Hodnoticí metody a kritéria |
Seminární práce
Aktivní účast na seminářích, četba, písemně odevzdaný referát. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie (2025) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Česká filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |