Course: Interpretation of Literary Text

« Back
Course title Interpretation of Literary Text
Course code KBH/ILTXS
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Hrabal Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Trojková Natálie, Mgr.
Course content
1) text: Weiner, Richard: ?Kostajnik.? In: Spisy I. Praha 1996. 2) topic: intention of the author; comment of texts: 1) Wimsatt, William K. ? Beardsley, Monroe C.: ?Intencionální klam.? In: Revolver Revue, 2004, č. 55, s. 151-162; 2) Hirsch, E. D.: ?Objektivní interpretace?. In: Aluze, 2003, č. 2, s. 150-165. 3) Barthes, Roland: ?Smrt autora?. Aluze, 2006, č. 3, s. 75-77. 3) text: Čapek, Karel: Život a dílo skladatele Foltýna. Praha 1941. 4) topic: limits of interpretation; comment of texts: 1) Eco, Umberto: ?Nadinterpretovanie textov?; ?Medzi autorom a textom.?; 2) Culler, Jonathan: ?Na obranu nadinterpretácie.? In: Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava 1995, s. 49-88, 108-121; 3) Fish, Stanley: ?Jak je to tu s textem.? Aluze, 2002, č. 3, s. 68-76. 5)text: Dutka, Edgar: ?Dům?. In: Staženi z kůže ze tmy vycházíme. Praha 2007. 6)topic: role of the reader; comment of texts: 1) Iser, Wolfgang: ?Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře.? In: Aluze, 2004, č. 2-3, s. 135-143; Schmid, Wolf: ?Abstraktní autor a abstraktní čtenář.? Česká literatura, 2006, č. 2-3, s. 74-97; 3) Holland, Norman N.: ?Literární interpretace a tři fáze psychoanalýzy.? 7)text: Kratochvil, Jiří: ?Příběh krále Kandaula.? In: Orfeus z Kénigu. Brno 1994. 8)topic: Intertextuality; comment of texts: 1) Eco, Umberto: Intertextová ironie a úrovně čtení. In: O literatuře. Praha 2004, s. 201-223; 2) Genette, Gérard: ?Úvod do paratextu?. 9)text: Křesadlo, Jan: ?Jak to bylo s Foltýnem?? In: Aluze, č. 1-4, 1998. 10) topic: interpretation, ideology, institutions 11) text: Dutka, Edgar: ?Dům?. In: Staženi z kůže ze tmy vycházíme. Praha 2007. 12) comment of texts: 1) Kenneth M. Newton: ?Zájem, autorita a ideologie v literární interpretaci?; 2) Graff, Gerald: ?Pseudopolitika interpretace?; 3) Awkward, Michael: ?Rasa, gender a politika čtení.?

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
Basic understanding of the narratological thinking.
Basic understanding of the theory of text interpretation. Acquisition of the elementary concepts, and thinking about the prerequisites and objectives of the interpretation.
Prerequisites
Basic understanding of the theory of literature.

Assessment methods and criteria
Systematic Observation of Student

Successful completion requirements: active participation in class, i.e. the submission of papers and presentations and discussion over the reference reading materials prescribed.
Recommended literature
  • Bílek, P. A. Hledání jazyka interpretace. Host, Brno 2003.
  • Bílek, Petr A. Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu. Brno 2003.
  • Compagnon, Antoine. (2009). Démon teorie. Literatura a běžné myšlení. Brno.
  • Culler, J. (2002). Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host.
  • Eco, U. (1995). Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava.
  • Eco, Umberto. (2010). Lector in fabula. Praha.
  • Haman, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany, HaH, 1999..
  • Haman, Aleš:. (1999). Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany .
  • Newton, Ken M. Jak interpretovat text. Olomouc 2008.
  • Newton, Kenneth M. (2008). Jak interpretovat text . Olomouc .
  • Pechar, J. (2002). Interpretace a analýza literárního díla.. Praha: Filosofia.
  • Ricoeur, P. Teória interpretácie. Diskurs a prebytok významu. Bratislava 1997.
  • Szondi, Peter. (2003). Úvod do literární hermeneutiky. Brno.
  • Wellek, René - Warren, Austin. Teorie literatury. Olomouc 1996.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Czech Philology (2019) Category: Philological sciences 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Czech Philology (2025) Category: Philological sciences 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Czech Philology (2019) Category: Philological sciences 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Czech Philology (2019) Category: Philological sciences 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Czech Philology (2025) Category: Philological sciences 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer