Vyučující
|
-
Kopečková Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Pořízka Petr, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: Fonetická transkripce: vztah zvukové a grafické podoby jazyka; transkripce: smysl, zásady a způsoby (česká verze a její varianty vs. IPA). Hlásky - klasifikace vokálů a konsonantů (česká i latinská terminologie); artikulační a akustická podstata. Členění souvislé řeči: výpověď, výpovědní úsek, takt, slabika. Základní intonační modely spisovné češtiny. Změny hlásek v proudu řeči: důvody, typy hláskových změn, interpretace. Ortoepická pravidla češtiny: výslovnostní problémy vokálů (kvantita, kvalita) a konsonantů a konsonantických skupin. Ráz. Asimilace znělostní a artikulační. Technika fonetické práce. Možnosti softwarové analýzy řeči. Praktická cvičení: - určování/klasifikace hlásek (česká i latinská terminologie), artikulační a akustické vlastnosti hlásky - fonetická transkripce: česká zjednodušená verze i mezinárodní IPA přepis - změny hlásek v proudu řeči: identifikace, interpretace - vybrané ortoepické jevy, poslechový test: hodnocení mluvního projevu na základě spisovnosti a nespisovnosti (výslovnost vokálů, konsonantů či konsonantických skupin; asimilační procesy a nespisovné hláskové změny) - akustická analýza: základní formy řečového zvuku (kvaziperiodický zvuk, frikce, "němá forma", exploze) - akustická analýza prostřednictvím softwarových nástrojů (Praat, Excel, příp. R): měření vokalických formantů, příp. dalších parametrů (např. mluvní tempo); export naměřených dat a jejich zpracování v tabelačním editoru (filtrace, dílčí výpočty, sumarizace), grafický výstup - fonologické intepretace: foném a určování jeho alofonů, fonologické opozice, fonologická notace; morfoném a morfonologické alternace - komplexní foneticko-fonologická analýza textu, jež sumarizuje výše uvedené body (klasifikace hlásek, transkripce, určování hláskových změn, hodnocení výslovnosti z hlediska spisovnosti/nespisovnosti, členění výpovědi na menší fonetické jednotky - kólon, takt, slabika, vč. interpretace; fonologická interpretace: určování fonologických opozic, typů alofonů, morfonologických alternací)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Metody práce se zvukem
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou během výhradně prakticky zaměřeného semináře vedeni k tomu, aby si osvojili základní odbornou terminologii, způsob praktického přepisu textů (transkripci) v české zjednodušené verzi i mezinárodní verzi IPA, fonetické určování hlásek (vokálů a konsonantů), rozpoznání a interpretaci hláskových změn v proudu řeči, identifikaci a charakteristiku základních jednotek a prostředků suprasegmentální roviny (slabika, takt, přízvuk, intonace, pauza) či orientaci v základních pravidlech spisovné výslovnosti (zejm. pro segmentální rovinu). Rovněž si osvojí základy akustické fonetické analýzy prostřednictvím softwarových nástrojů (Praat, Excel, příp. další aplikace).
Studenti budou vedeni k tomu, aby si osvojili základní odbornou terminologii, způsob praktického přepisu textů (transkripci) v české zjednodušené verzi i mezinárodní verzi IPA, fonetické určování hlásek (vokálů a konsonantů), rozpoznání a interpretaci hláskových změn v proudu řeči, identifikaci a charakteristiku základních jednotek a prostředků suprasegmentální roviny (slabika, takt, přízvuk, intonace, pauza) či orientaci v základních pravidlech spisovné výslovnosti (zejm. pro segmentální rovinu). Rovněž si osvojí základy akustické fonetické analýzy prostřednictvím softwarových nástrojů (Praat, Excel, příp. další aplikace).
|
Předpoklady
|
Výhradně prakticky zaměřený seminář (FNTS) nesupluje (či nedubluje) teoreticky zaměřenou přednášku disciplíny (FNTP), naopak na teoretické poznatky přednášky v praktických cvičeních navazuje (vychází z nich či na ně odkazuje). Pro práci v semináři se předpokládá studentova obeznámenost se základní terminologií a teoretickými poznatky, jež jsou prezentovány na provázané přednášce (FNTP).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce, Písemný test
(1) pravidelná docházka (tolerance: 1 absence) a aktivní práce v semináři (2) průběžné plnění zadaných domácích úkolů, vč. samostudia (3) není-li splněn bod 2: absolvování zápočtového testu
|
Doporučená literatura
|
-
Nový encyklopedický slovník češtiny online.
-
Duběda, T. (2005). Jazyky a jejich zvuky. Univerzálie a typologie ve fonetice a fonologii.. Praha.
-
Kořínek, J.-Erhart, A. (2000). Úvod do fonologie. Praha.
-
Krčmová, M. Fonetika a fonologie - interaktivní elektronická verze (2008). Dostupné z http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/ff/js08/fonetika/ucebnice/index.html..
-
Krčmová, M. Fonetika a fonologie. 2008.
-
Krčmová, M. (2006). Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Ostrava.
-
Lass, R. (1998). Phonology. An introduction to basics concepts. Cambridge University Press.
-
Novotná-Hůrková, J. (1994). Česká výslovnostní norma. Praha.
-
Palková, Z. (1994). Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum.
-
Romportl, M. (1973). Základy fonetiky. Praha.
-
Sabol, J. Syntetická fonologická teória.
-
Skarnitzl, R. - Šturm, P. - Volín, J. Zvuková báze řečové komunikace. Fonetický a fonologický popis řeči. Praha. 2016.
-
Vachek, J. Dynamika fonologického systému současné spisovné češtiny.
|