Lecturer(s)
|
-
Hradilová Darina, Mgr. Ph.D.
-
Línek Josef, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Pravdová, M. a Svobodová, I. (eds.). 2014. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia. Pravidla českého pravopisu (S Dodatkem MŠMT). 2005. Praha: Academia. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. 1998. Praha: Academia. Jodasová, H. - Krobotová, M. 2002. Základy českého pravopisu a pravopisná cvičení. Olomouc: Univerzita Palackého. Marek, J. 2005. Český pravopis - obtížná slova. Olomouc: Alda. Panevová, J. - SgalL, P. 2004. Jak psát a jak nepsat česky: naše čeština a naše nešvary. Praha: Karolinum. Pravdová, M. (ed.) 2016. Čeština nově od A do Ž. Praha: Lidové noviny. Svobodová, J. 2003. Průvodce českou interpunkcí. Opava: Vademecum Bohemiae. Svozilová, N. 2000. Jak dnes píšeme/mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině. Jinočany: H + H.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
|
Learning outcomes
|
Aims of the subject: to present the inventory of Czech sounds and letters and to underline differences between written and spoken Czech language; to present basic rules of Czech orthography; to build skills in writing, to demonstrate how to use common manuals of orthographical rules. Main topics: diferences between sounds and letters (b, p, d, t, h, ch, r, l), spelling of groups di, ti, ni vs. dy, ty, ny and dě, tě, tě; spelling of groups with i/y; spelling s-/z- (according to the casus); spelling of basic borrowed words; spelling of capital letters; writing of basic abreviations; rules of punctuation.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Analysis of linguistic, Didactic Test
|
Recommended literature
|
-
Pravdová, M.; Svobodová, I. Akademická příručka českého jazyka..
|