Vyučující
|
-
Nožková Vladimíra, Mgr. Ph.D.
-
Špundová Martina, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Parametry vodního stavu (RWC, vodní potenciál a jeho složky). Určení obsahu vody v listech ze spekter odrazivosti. Stanovení obsahu vody v půdě. Transpirace a transport vody (gravimetrie, potometrie, gazometrie, rychlost xylémového toku). Stanovení propustnosti membrán pro ionty. 2. Fotosynteticky aktivní záření (FAR): zdroje, spektra, jednotky, měření. FAR v porostu, LAI. Optické jevy v listu (odrazivost, propustnost). Analytické a nedestruktivní stanovení obsahu rostlinných pigmentů. Pohyb chloroplastů. Optické indexy používané ve fyziologii rostlin. 3. Popis rostlin. Struktura fotosyntetického aparátu vyšších rostlin (list, chloroplast, tylakoidní membrány, pigment-proteinové komplexy). 4. Fluorescence chlorofylu, fluorescenční indukce (definice, vlastnosti, přístroje, měření, parametry). Remote-sensing. Fenotyping. 5. Fotosyntetický vývin kyslíku. Rychlost asimilace CO2 (princip IRGA, měřicí systémy, parametry). Světelné a CO2 křivky fotosyntézy. 6. Senescence rostlin. Definice, význam, typy senescence. Změny indukované senescencí. Metody studia senescence. 7. Rostlinné nanotechnologie. Definice a vlastnosti nanomateriálů. Syntéza nanočástic. Metody detekce a charakterizace nanočástic. Nanotechnologie v zemědělství. Interakce nanočástic s rostlinami. 8. Úvod do elektrofyziologie rostlin. Elektrochemický potenciál. Nernstova rovnice. Klidový membránový, akční a variační potenciál. Metody měření elektrických signálů v rostlinách: povrchové a vnitrobuněčné, "aphid" (mšice) metoda, "patch clamp"metoda terčíkového zámku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Znalosti principů a použití experimentálních metod fyziologie rostlin.
Předmět zaměřený na získání znalostí. Definovat hlavní pojmy, popsat hlavní přístupy, prokázat teoretické znalosti pro řešení modelových problémů.
|
Předpoklady
|
Znalosti fyziologie rostlin. Základní znalosti z fyziky a chemie. Studentům je doporučeno absolvování předmětu LRR/FRP - Fyziologie rostlin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Složení ústní zkoušky, znalosti v rozsahu přednášky.
|
Doporučená literatura
|
-
Boyer, J.S. (1995). Measuring Water Status of Plants and Soils. Academic Press, San Diego et al.
-
Guo Y. (Ed.). (2018). Plant Senescence. Methods and Protocols.
-
Kole C, Kumar DS, Khodakovskaya MV (Eds.). (2016). Plant Nanotechnology. Principles and Practices. Switzerland.
-
Nobel, P.S. (1999). Physicochemical and Environmental Plant Physiology. Academic Press, San Diego et al.
-
Reichardt K, Timm LC. (2020). Soil, Plant and Atmosphere. Concepts, Processes and Applications. Switzerland.
-
Taiz, L., Zeiger, E. (2006). Plant Physiology. Sinauer Associates, Inc., Publisher, Sunderland, Massachussets.
-
Volkov, A. G. (2006). Plant Electrophysiology. Theory and Methods.. Springer, Berlin, Heidelbnerg.
-
von Caemmerer, C. (2000). Biochemical Models of Leaf Photosynthesis. CSIRO Publishing, Collingwood, Australia.
-
Willey N. (2019). Environmental Plant Physiology. London and New York.
|