Vyučující
|
-
Janků Martina, Mgr. Ph.D.
-
Strádalová Zuzana, Mgr.
-
Slivková Jana, Mgr.
-
Tölgová Linda, Mgr.
-
Hofericová Gabriela, Mgr.
-
Hrtánková Eva, Mgr.
-
Rašková Michaela, Mgr.
-
Jedelská Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Jemelková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Jahnová Jana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Základní orientace v biochemické laboratoři: vážení, pipetování, ředění roztoků, příprava pufrů. Základní metody v biochemické laboratoři: homogenizace biologického materiálu, extrakční a precipitační techniky, filtrace a centrifugace, membránové separace (dialýza a ultrafiltrace), spektrofotometrická stanovení (sestavení kalibrační křivky, stanovení koncentrace látky ve vzorku), chromatografické metody (gelová permeační chromatografie, TLC), elektromigrační metody (agarosová elektroforéza), destilace a práce s rotační vakuovou odparkou, sublimace, stanovení bodu tání organických látek, titrace, konduktometrie, mikroskopické metody a analýzy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Laborování
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 65 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámení se se základními metodikami biochemie
Aplikovat a procvičovat základní laboratorní operace.
|
Předpoklady
|
Student studijního programu Biochemie nebo BGI
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
1. 100% účast na cvičení - v případě nemoci nebo jiných závažných důvodů lze cvičení nahradit - po domluvě v rámci jiné skupiny, a to pouze jednou, tzn. jedno cvičení za semestr. Výjimečné situace se budou řešit individuálně (např. pobyt v nemocnici). 2. Odevzdané protokoly ze všech cvičení. Dvojice studentů řešící spolu danou úlohu odevzdá jeden společný protokol v elektronické podobě (celkem 11 úloh - tzn. 11 protokolů). Protokol ze cvičení musí studenti odevzdat nejpozději do 7 dnů od vypracování dané úlohy, pokud protokol není odevzdán včas, studenti nemohou absolvovat následující cvičení. Opravy protokolů musí být odevzdány rovněž do 7 dnů od vrácení protokolu. Za každou opakovaně vrácenou opravu protokolu se studentovi strhávají 2 body, přičemž všechny protokoly musí být vyučujícím uznány. V případě nutnosti opravy protokolu z posledního cvičení je možné protokol vrátit jen jednou, poté se odečítají adekvátně body za neopravené nedostatky. Všechny protokoly musí být uznané nejpozději do 4 týdnů od termínu posledního cvičení. Protokoly jsou hodnoceny maximálně 10 body za protokol. Maximálně tedy může student za odevzdané protokoly získat 110 bodů. 3. V průběhu cvičení bude prověřena připravenost studenta formou testu (5 otázek po 1 bodu, z toho jedna testová otázka může být nahrazena výpočetním příkladem, tzn. max. 5 bodů). - Při získání 2-3 bodů z testu je vedoucí povinen studenta přezkoušet ústně, v případě neznalosti daného tématu je student ze cvičení vykázán. V případě, že studentovi jen nevyhovoval typ otázek v testu, ale v daném tématu se orientuje, pak pokračuje ve cvičení. Počet bodů z testu mu zůstává stejný. - Student, který získá z testu méně než 2 body, ve cvičení nepokračuje a musí si ho nahradit. Z důvodů nepřipravenosti lze opakovat cvičení pouze 1x za semestr. Maximální počet bodů za testy je 55 bodů. Test budou studenti psát již v prvním cvičení z bezpečnosti (nepočítá se do celkového hodnocení). 4. Student musí splnit všechny požadavky pro splnění předmětu (viz výše) a získat potřebný počet bodů za připravenost a odevzdané protokoly. Pokud student v rámci řádného studia absolvuje za daných podmínek všech 11 cvičení, může získat maximálně 165 bodů. 116-165 b. (>70 %) Studentovi je udělen zápočet (1. možnost získání zápočtu). 83-115 b. (50-70 %) Student píše zápočtovou písemku, ta musí být napsaná na více než 75 %. Při jejím nesplnění ji lze opakovat 1x (tj. 2. a 3. možnost získání zápočtu). méně než 82 b. (<50 %) Studentovi není zápočet udělen. Předmět musí opakovat příští akademický rok.
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher P., Kovář J. (1986). Metody chemického výzkumu pro biochemiky. MŠ ČSR Praha.
-
Galuszka P., Luhová L. Laboratorní technika pro biochemiky, UP Olomouc, 2003.
-
Peč P. a kol. Laboratorní cvičení z biochemie, UP Olomouc, 2000.
-
Pingoud A., Urbanke C., Hoggett J., Jeltsch A. (2002). Biochemical Methods: A Concise Guide for Students and Researchers.. Wiley-VCH.
|