Vyučující
|
-
Petřivalský Marek, prof. Mgr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do vědecké komunikace: komunikace vědecká, odborná, populárně-vědecká, populární; komunikace ústní, písemná a mimoslovní, komunikace individuální a skupinová. Rétorika: fonetické a jazykové prostředky, řečnická cvičení, technické prostředky, časové a psychologické aspekty, neverbální komunikace a moční inteligence, kontakt s publikem. Konference - ústní prezentace: plánování a struktura prezentace, základní grafická pravidla, příprava a nástroje (PowerPoint, Canva, BioRender), příprava vlastního přednesu, nejčastější chyby a problémy, vystoupení v diskuzi. Konference ? posterové prezentace: zásady tvorby, příprava rozvržení a grafická úprava, práce s textem, grafy a barvami, vlastní prezentace posteru a diskuze Abstrakt a anotace vědecké práce: hlavní zásady přípravy a specifika obsahu, grafický abstrakt. Sociální média: využití sociálních médií při vědecké komunikaci, silné a slabé stránky různých typů sociálních médií. Umělá inteligence: využití nástrojů strojového učení a velkých jazykových modelů při vědecké komunikaci. Popularizace: principy a nástroje popularizace vědeckých projektů a výsledků
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 2 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit absolventy magisterského studia biochemie na vypracování diplomové práce a přednesení odborné přednášky a plakátového sdělení. Předmět je zaměřen na zvýšení dovedností studentů magisterského studia při presentacích vlastních výsledků ústní i písemnou formou. Součástí výuky jsou teoretické úvody do způsobů komunikace vědeckých výsledků a praktická procvičování probíraných témat.
Po absolvování kurzu jsou studenti schopni porozumět principům komunikace vědeckých a výzkumných projektů a jejich výsledků, rozvíje praktické kompetence v ústních i písemných prezentací výsledků různou formou.
|
Předpoklady
|
Potřebné jsou znalosti a dovednosti získané úspěšným absolvováním bakalářského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Aktivní účast na 100% seminářů Příprava a prezentace výstupů z průběžně zadávaných úkolů samostatné domácí přípravy Účast na propagační akci Dny otevřených dveří
|
Doporučená literatura
|
-
(2023). Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. 3., aktualizované a rozšířené vydání.. Manažer. Praha: Grada.
-
Široký, J. (2011). Tvoříme a publikujeme odborné texty. Brno: Computer Press.
-
Taufer, I. a kol. (2009). Jak psát a obhajovat závěrečnou práci. Skriptum, Univerzita Pardubice.
-
Thiel E. (1997). Mluvíme tělem. Knižní klub, Praha.
-
Vymětal, J. (2001). Odborná literatura a informace v chemii. Orac, Praha.
|