Vyučující
|
-
Friedecký David, prof. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět bude věnován uvedení do problematiky oboru klinické biochemie, budou probrány obecné principy laboratorní mediciny a diagnostiky a základy diagnostických metod. Dále bude výuka zaměřena na pochopení souvislostí fyziologie a patofyziologie jednotlivých systémů s ohledem na význam klinické biochemie: vnitřní prostředí, sérové proteiny, tumorové markery, minerály a vitaminy, diagnostika onemocnění ledvin, jater, myokardu, endokrinologie, gastroenterologie. Bude zmíněn význam a provádění novorozeneckého screeningu a diagnostiky dědičných metabolických poruch a terapeutického monitorování léků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavní přístupy užívané v klinické biochemii. Praktická aplikace metod v klinických laboratořích.
Popsat hlavní přístupy užívané v klinické biochemii, demonstrovat jejich využití.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
|
Doporučená literatura
|
-
e-learningový portál UPOL ImBio.
-
Jabor, A., Franeková, J., Kubíček, Z. (2020). Principy interpretace laboratorních testů, 2. přepracované vydání. Grada.
-
Racek, J. (2006). Klinická biochemie. Praha, Galén.
-
Rifai, N. (2017). Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 6th Edition.
-
Schneiderka P. a kol. (2004). Vybrané kapitoly z klinické biochemie. Karolinum.
-
Zima, T. (2013). Laboratorní diagnostika. Praha: Galén.
|