Vyučující
|
-
Jemelková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Petřivalský Marek, prof. Mgr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do informací ve vědě - ukládání, vyhledávání a výměna informací v historii a současnosti lidstva a vědy. 2. Primární informační zdroje - vědecké články (původní a přehledové články, struktura a obsah článků - úvod, metody, výsledky, diskuse, citovaná literatura, autoři a afiliace, podání, DOI článku. Recenzní a redakční procesy. 3. Vědecké časopisy - relevantní časopisy z oblasti přírodních věd a biochemie. Obsah časopisů, formátování, on-line dostupnost - abstrakty a plné texty. Vydavatelé časopisů a webové portály, služba CrossRef. 4. Informační databáze - plné texty a citační databáze. Vyhledávání pomocí klíčových slov, jména autora, vyhledávání struktur. Chemické databáze - Beilstein Abstracts. Web of Science, SCOPUS, PubMed. Portál NCBI, BRENDA, EXPASY. Služba Google Scholar. On-line zdroje a elektronická knihovna Univerzity Palackého. 5. Ostatní informační zdroje - editované knihy a monografie, knižní řady. Patentové databáze. Informace o výrobcích od firem - "bílé knihy", bezpečnostní listy. 6. Vědecká setkání - ústní a posterové prezentace, plenární přednášky a konferenční sekce, sborníky abstraktů, satelitní sympozia. 7. Sociální média a sítě - specifické využití při výměně vědeckých informací. Vědecké sítě - LinkedIn, ResearchGate, Academia. Služby pro sdílení dokumentů. 8. Přístup k informacím a náklady - systém placeného předplatného a otevřeného přístupu, náklady na publikace a financování, preprintové servery, predátorské časopisy a konference. 9. Základy scientometrie a bibliometrie - indexace časopisů, impakt článků, časopis a instituce, citační analýza, h-index, identifikátor ORCID. 10. Osobní úložiště informací a citování - lokální a cloudová úložiště, bibliografický software (EndNote a EndNote Web, OBD Pro), citační nástroje při zpracování textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Poskytnout studentům praktické dovednosti, nezbytné pro jejich další studium, týkající se vyhledávání chemické a biochemické literatury a databází, vyhledávání, ukládání a využívání dat v jejich kvalifikačních pracích.
Získat přehled o dostupných informačních zdrojích využitelných pro další studium a přípravu kvalifikační prácí, získat základní dovednosti pro využití informačních zdrojů, navrhovat řešení modelových problémů při zpracování literárních řešení.
|
Předpoklady
|
Studium bakalářského studia oboru biochemie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Písemný test
100% účast na výuce Úspěšné dokončení tří domácích úkolů Úspěšné absolvování závěrečného písemného testu ziskem nejméně 50% maximálního počtu bodů a navazujícího ústního kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Electronic Information Resources (EIR) of Palacky University in Olomouc.
-
https://web2.mlp.cz/koweb/00/04/23/37/07/elektronicke-informacni-zdroje.pdf.
-
Bawden D., Robinson L. (2012). Introduction to Information Science. Neal-Schuman Publishers, 1st edition.
-
Vymětal, J. (2010). Informační zdoje v odborné literatuře. Praha: Wolters Kluwer ČR.
|