Výchova ke zdraví, determinanty zdraví, faktory životního stylu. Význam výchovy ke zdraví v předškolním věku. Výživa - hlavní nutrienty - Cukry - biochem. členění, metabolismus cukrů, význam cukrů pro organismus. Glykemický index. Bílkoviny - biochem. třídění, metabolismus bílkovin, význam bílkovin pro organismus. Tuky - biochemie tuků, metabolismus tuků v těle, význam tuků pro organismus. Regulace příjmu potravy (nepodmíněně a podmíněně reflexní, volní). Regulace vody v těle, hydratace a dehydratace organismu. Regulace a význam minerálního hospodářství v těle. Minerální a stopové prvky v potravě. Denní potřeba jednotlivých živin, vhodnost a nevhodnost vybraných druhů živin (dle původu, zpracování). Vitaminy - rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizika hyper, hypo a avitaminozy. Energetický metabolismus, bazální metabolismus, energetická potřeba dětí, nutriční hodnota potravy. Hodnocení stavu výživy, nadměrný a snížený příjem potravy s dopadem na zdravotní stav. Tekutiny, nápoje, pitný režim s ohledem na individuální zvláštnosti. Zásady zdravé výživy, aktuální problematika zdravého způsobu stravování. Funkční potraviny, preventivní výživa (probiotika, prebiotika, fytoestrogeny, rostlinné fenoly aj.). Potravinové doplňky, jejich přehled, význam a indikace a kontraindikace k užití. Přídatné látky (aditiva v potravinách), význam v potravinářském a konzumním průmyslu. Případná zdravotní rizika. Zásady zdravé výživy v jednotlivých fázích ontogenetického vývoje. Specifika výživy dětí. Stravování v mateřské, základní škole. Psychosociální aspekty jídla. Příklady dobré praxe. Nechutenství - jeho příčiny a možnosti řešení. Vybraná onemocnění dětského věku a dietní omezení (alergie, celiakie, diabetes mellitus). Sestavování jídelníčku - kvalitativní i kvantitativní nároky na výživu dětí. Alternativní směry ve výživě dětí. Estetická úprava jídla. Výživa v pohádkách - možnosti využití didaktických metod k ovlivnění výživy dětí.
|
Student získá přehled o požadavcích na nutriční požadavky u dětí v předškolním věku, a to s akcentem na stravování v předškolním zařízení. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat výchovu ke zdraví jako nástroj vedoucí ke zlepšení zdravotního stavu jedince i populace, - popsat základní determinanty zdraví s akcentem na životní styl (jeho protektivní i rizikové faktory), - odůvodnit význam výchovy ke zdraví již od předškolního věku, - specifikovat výživu a nutriční návyky jako stěžejní faktor životního stylu ve vztahu ke zdraví, - specifikovat stěžejní principy a požadavky na školní stravování, - vysvětlit specifika výživy dětí s ohledem na kvalitativní i kvantitativní aspekty - vysvětlit metabolismus základních i vedlejších živin a vody a jejich význam pro lidský organismus, určit denní doporučené dávky energie a živin pro dětský věk, - odůvodnit princip formování potravinových preferencí a averzí dětí, shrnout specifika formování nutričního chování dětí a vysvětlit vztah mezi výživou a zdravím dítěte (aktuálně i v budoucnu), - určit adekvátní pitný režim pro děti předškolního věku, - definovat zásady výživových doporučení a preventivní výživy pro předškolní věk, - zhodnotit stav výživy pomocí antropometrických a klinických metod. - zhodnotit poruchy příjmu potravy v souvislosti s hodnocením optimálního stavu výživy, - analyzovat bio-psycho-sociální aspekty příjmu potravy, - popsat principy alternativních výživových směrů, - uvést základní dietní doporučení u vybraných onemocnění; - popsat princip prevence alimentárních nákaz, - zaujmout adekvátní postoj k vlivu výživy na lidské zdraví.
|