Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zdraví: Definice, vývoj definic zdraví, zdraví v holistickém pojetí. Nemoc: Diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Determinanty zdraví: Vnitřní a vnější faktory, rizikové oblasti životního stylu. Civilizační onemocnění. Bezpečná komunita: Bezpečná škola, bezpečná třída, prevence úrazů u dětí. Výchova ke zdraví na ZŠ a SŠ: Integrace a mezipředmětové vazby Programy podporující zdraví Zdravá škola (principy a její filozofie, základní pravidla) Programy podporující zdraví Zdraví 21 Aktivizační metody v rámci podpory zdraví Témata k seminárním pracím, skupinové projekty, individuální práce studentů Prevence kouření Prevence užívání alkoholu Pozitivní vztah k pohybu Zdravé jídlo Dobrá nálada Sexuální výchova Relaxace Dobré vztahy Bezpečnost dětí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Disciplína seznamuje posluchače s výchovou ke zdraví - způsobem života, vlivem životního prostředí, zdravotní péčí. Dále jsou posluchači seznámeni s programy podpory zdraví a prevencí chorob, se základními komponenty ke zdravému životnímu stylu - užívání a zneužívání látek, sexuální výchovou, rodinnou výchovou, osobním bezpečím, pohybem a jeho vlivem na zdraví, reprodukčním zdravím.
Porozumění vztahů mezi zdravím a faktory, které ho ovlivňují. Znalost programů podporujících zdraví. Dovednost plánovat a realizovat činností cílené k podpoře zdraví dětí v mateřských školách.
|
Předpoklady
|
Absolvování disciplín s biologickou a zdravotnickou problematikou v nižších ročnících.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Samostatná práce s tištěnými i digitálními zdroji. Zpracování a demonstrace návrhu preventivně zaměřeného, zdraví podporujícího programu, určeného pro děti předškolního věku.
|
Doporučená literatura
|
-
Havlínová, M. et al. (2006). Programy podpory zdraví ve škole.. Praha, Portál.
-
Kunová V. (2005). Zdravá výživa a hubnutí. Praha.
-
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. ÚnL: UJEP,2006.. ÚnL: UJEP.
|