Předmět: Výchova ke zdravému životnímu stylu

« Zpět
Název předmětu Výchova ke zdravému životnímu stylu
Kód předmětu KAZ/VYZŽS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zdraví: Definice, vývoj definic zdraví, zdraví v holistickém pojetí. Nemoc: Diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Determinanty zdraví: Vnitřní a vnější faktory, rizikové oblasti životního stylu. Civilizační onemocnění. Bezpečná komunita: Bezpečná škola, bezpečná třída, prevence úrazů u dětí. Výchova ke zdraví na ZŠ a SŠ: Integrace a mezipředmětové vazby Programy podporující zdraví Zdravá škola (principy a její filozofie, základní pravidla) Programy podporující zdraví Zdraví 21 Aktivizační metody v rámci podpory zdraví Témata k seminárním pracím, skupinové projekty, individuální práce studentů Prevence kouření Prevence užívání alkoholu Pozitivní vztah k pohybu Zdravé jídlo Dobrá nálada Sexuální výchova Relaxace Dobré vztahy Bezpečnost dětí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Disciplína seznamuje posluchače s výchovou ke zdraví - způsobem života, vlivem životního prostředí, zdravotní péčí. Dále jsou posluchači seznámeni s programy podpory zdraví a prevencí chorob, se základními komponenty ke zdravému životnímu stylu - užívání a zneužívání látek, sexuální výchovou, rodinnou výchovou, osobním bezpečím, pohybem a jeho vlivem na zdraví, reprodukčním zdravím.
Porozumění vztahů mezi zdravím a faktory, které ho ovlivňují. Znalost programů podporujících zdraví. Dovednost plánovat a realizovat činností cílené k podpoře zdraví dětí v mateřských školách.
Předpoklady
Absolvování disciplín s biologickou a zdravotnickou problematikou v nižších ročnících.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Samostatná práce s tištěnými i digitálními zdroji. Zpracování a demonstrace návrhu preventivně zaměřeného, zdraví podporujícího programu, určeného pro děti předškolního věku.
Doporučená literatura
  • Havlínová, M. et al. (2006). Programy podpory zdraví ve škole.. Praha, Portál.
  • Kunová V. (2005). Zdravá výživa a hubnutí. Praha.
  • MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. ÚnL: UJEP,2006.. ÚnL: UJEP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní