Předmět: Fyziologie výživy a výživa dětí

« Zpět
Název předmětu Fyziologie výživy a výživa dětí
Kód předmětu KAZ/UFV2Q
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zbořilová Ludmila, Mgr.
Obsah předmětu
- Hodnocení stavu výživy; - Výživa a ontogeneze - specifika dětského věku; - Zásady racionální výživy, se zaměřením na dětský věk; - Význam dietních opatření v případě nemoci, se zaměřením na vybrané choroby dětského věku; - Psychosociální, kulturní a spirituální souvislosti výživy; - Výchova k racionálnímu stravování.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu Fyziologie výživy a výživa dětí (1 a 2) je získat dostatečný přehled o vazbách mezi výživou a životními funkcemi člověka, osvojit si základní znalosti z fyziologie trávicího ústrojí, ve vazbě na jeho anatomii, tj. v první řadě pochopit procesy trávení a vstřebávání živin, základy metabolismu jednotlivých živin (bílkovin, cukrů a tuků), vitamínů, minerálů a vody, včetně role jater, slinivky břišní a ledvin v metabolismu těchto látek. Cílem předmětu je rovněž osvojit si zásady racionální výživy u zdravého člověka, ale i podstatu dietních opatření v případě nemoci, včetně problematiky výživových aditiv, a naučit se v základních parametrech hodnotit stav výživy, s využitím antropometrických a klinických metod.
Po absolvování předmětu bude student/ka: - znát zásady racionální výživy u zdravého člověka, se zaměřením na dětský věk; - rozumět podstatě dietních opatření v případě nemoci, se zaměřením na vybrané choroby dětského věku; - umět hodnotit stav výživy, přednostně u dětí, s využitím základních antropometrických a klinických metod; - znát psychosociální, kulturní a spirituální souvislosti výživy.
Předpoklady
Absolvování předmětu KAZ/UFV1Q. Práce s počítačem, internetové připojení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Závěrečný písemný test - min. úspěšnost 75 %.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní