Vyučující
|
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zbořilová Ludmila, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do fyziologie výživy; - Funkce trávicí soustavy na jednotlivých úrovních, včetně funkce jater, slinivky břišní a ledvin; - Metabolismus sacharidů; - Metabolismus proteinů; - Metabolismus lipidů; - Metabolismus minerálů a stopových prvků; - Metabolismus vitamínů; - Metabolismus vody; - Energetická přeměna organismu; bazální, klidový a činnostní metabolismus; - Regulace příjmu potravy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu Fyziologie výživy a výživa dětí (1 a 2) je získat dostatečný přehled o vazbách mezi výživou a životními funkcemi člověka, osvojit si základní znalosti z fyziologie trávicího ústrojí, ve vazbě na jeho anatomii, tj. v první řadě pochopit procesy trávení a vstřebávání živin, základy metabolismu jednotlivých živin (bílkovin, cukrů a tuků), vitamínů, minerálů a vody, včetně role jater, slinivky břišní a ledvin v metabolismu těchto látek. Cílem předmětu je rovněž osvojit si zásady racionální výživy u zdravého člověka, ale i podstatu dietních opatření v případě nemoci, včetně problematiky výživových aditiv, a naučit se v základních parametrech hodnotit stav výživy, s využitím antropometrických a klinických metod.
Po absolvování předmětu bude student/ka: - znát základy fyziologie výživy, v návaznosti na jeho anatomii, včetně funkce jater, slinivky břišní a ledvin, tj. orgánů, jež se významně podílejí na metabolismu organismu; - ovládat základní principy a souvislosti metabolismu sacharidů, proteinů, lipidů, minerálů, stopových prvků, vitamínů a vody; - rozumět energetické přeměně organismu; podstatě bazálního, klidového a činnostního metabolismu a regulaci příjmu potravy.
|
Předpoklady
|
Práce s počítačem, internetové spojení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Aktivní, 90% účast na seminářích; vypracování práce na zadané téma z fyziologie výživy a výživy dětí (s citací min. jednoho zahraničního autora - překlad ze světového jazyka), v rozsahu 5-10 stran formátu A4.
|
Doporučená literatura
|
-
www.anabell.cz.
-
www.fzv.cz.
-
www.spolvyziva.cz.
-
www.stob.cz.
-
GREGORA, M. Výživa malých dětí. Praha: Grada Publishing, 2004, 96 s. ISBN 80-247-0270-3.
-
Hřivnová, M. . Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole..
-
Hřivnová, M. (2010). Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Hřivnová, M. (2014). Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Illková, O., Nečasová, L, Vašíčková, Z. (2005). Zdravá výživa malých dětí.. Praha: Portál.
-
Klimešová, I., & Stelzer, J. (2013). Fyziologie výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kunová, V. (2011). Zdravá výživa. Praha: Grada.
|