Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Buňka - stavba, funkce organel, dělení buněk. Tkáně - epitelová, pojivová, svalová a nervová. 2. Soustava kosterní - tvar, povrch, vnitřní stavba, růst a vývoj, spojení kostí, kostra trupu (páteř, hrudník), kostra lebky, kostra horní a dolní končetiny. 3. Soustava svalová - stavba, složení a vlastnosti kosterních svalů. Popis hlavních svalových skupin. 4. Krev - množství, složení a funkce krve. Srdce - tvar, stavba a činnost. Krevní cévy - stavba (tepny, vlásečnice, žíly). Srdce - velký a malý krevní oběh. 5. Soustava mízní. 6. Soustava dýchací - zevní a vnitřní dýchání, nos, dutina nosní, hrtan, průdušnice, plíce. 7. Soustava trávicí - dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, tlusté střevo, slinivka břišní, játra. 8. Soustava vylučovací - ledviny, močové cesty. 9. Soustava kožní - stavba kůže, přídatné kožní útvary, tělesná teplota a její řízení. 10. Ústrojí zrakové - stavba oka, přídatné orgány oční. Ústrojí statické a sluchové. Ústrojí kožní (chlad, teplo, tlak, bolest), chuťové a čichové ústrojí. 11. Soustava nervová - rozdělení, stavba nervové buňky a reflexní oblouk. 12. Soustava nervová - hřbetní mícha, prodloužená mícha, most Varolův, mozeček, střední mozek. Soustava nervová - mezimozek, koncový mozek. 13. Obvodové nervy - nervy mozkové. Obvodové nervy - nervy míšní a nervy vegetativní. 14. Žlázy s vnitřním vyměšováním. 15. Pohlavní ústrojí mužské. Pohlavní ústrojí ženské.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Biologie dítěte a zdravověda 2 zahrnuje anatomii a fyziologii jednotlivých orgánových systémů lidského organismu. Cílem disciplíny je také poskytnout studetnům soubor teoretických znalostí a praktických dovedností, které je nutné znát při poskytování předlékařské první pomoci.
Obsahová náplň předmětu navazuje na základní znalosti předmětu biologie na středních školách o stavbě lidského těla a předpokládá znalost pojmového aparátu středoškolské biologie člověka.
|
Předpoklady
|
Základní předpoklad získání zápočtu z předmětu Biologie dítěte a zdravověda 1 - KAZ/UB1Q
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Základní požadavky: - aktivní účast v semináři - 80 % docházka na seminář - vypracování seminární práce na zvolené téma - vypracování seminární práce a docházka na seminář je nezbytně nutnou podmínkou pro získání zápočtu - získání zápočtu je nutná podmínka k přihlášení se ke zkoušce
|
Doporučená literatura
|
-
BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc. Praha: Grada Publisching, 2001. 75 s. ISBN 80-247-0680-0..
-
Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I a Vildová, Z. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha.
-
Kopecký, M., Kikalová,K., Bezděková,M., Hřivnová,M., Majerová,J. (2009). Somatologie. . UP Olomouc.
-
Machová, J. (2002). Biologie člověka pro učitele. Praha.
|