Vyučující
|
-
Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní terminologie ve vazbě na výživu člověka. Výživa člověka jako bio-psycho-sociální, kulturní event. spirituální rámec - determinanty výživy člověka a faktory, které výživu ovlivňují. Formování výživových preferencí a averzí v průběhu ontogeneze. Aktuální problematika stravování obyvatel ČR a specifika výživy s ohledem na jednotlivé populační skupiny - kojenec, batole, dítě předškolního, mladšího a staršího školního věku, adolescent, dospělý jedinec, senior; těhotné a kojící ženy, sportovci. Stravovací režim. Klasické a alternativní formy (vegetariánství, veganství, makrobiotika aj.) stravování. Výživa a zdraví - preventivní působení výživy na vybraná onemocnění - kardiovaskulární, nádorová, obezita, metabolický syndrom, diabetes II. typu aj.; poruchy příjmu potravy (mentální anorexie, mentální bulimie, záchvatovité přejídání, orthorexie, bigorexie, drunkorexie) - jejich prevence a intervenční postup v případě jejich výskytu. Problematika školního stravování, školní jídelny, spotřební koš. Programy a projekty na podporu formování správných nutričních návyků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je porozumět základní terminologii z oblasti výživy, pochopit význam holistického přístupu k výživě člověka, poznat vývoj nutričního chování v různých souvislostech a zejména pak umět definovat zásady racionální výživy a optimálního způsobu stravování dle aktuálních výživových doporučení. Cílem předmětu je rovněž porozumět vlivu společnosti a kultury na stravování na příkladu různých zemí, resp. kultur. Studenti by se měli naučit zhodnotit kvantitativní i kvalitativní nároky kladené na výživu v průběhu ontogenetického vývoje i u specifických skupin populace. Ve výuce by se měli dozvědět vše podstatné o etiopatogenezi, terapii a zejména prevenci poruch příjmu potravy a dalších onemocnění vázaných na výživu a stravování. Výuka bude zaměřena také na principy stravování ve školských zařízeních a na programy a projekty na podporu správného stravování a nutričních zvyklostí.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit základní terminologii (výživa, strava, potrava, poživatina, potravina aj.), - zdůvodnit význam pohledu na výživu člověka z bio-psycho-sociálního, kulturního event. spirituálního pohledu, - specifikovat vývoj nutričního chování na základě faktorů, které ho ovlivňují, včetně formování potravinových preferencí a averzí, - definovat zásady optimální výživy a stravování dle aktuálních výživových doporučení, včetně stravovacího režimu, - popsat klasické i alternativním formy stravování v našich i cizích zemích, - zhodnotit kvantitativní i kvalitativní nároky kladené na výživu v průběhu ontogenetického vývoje (kojenec, batole, dítě předškolního, mladšího a staršího školního věku, adolescent, dospělý jedinec, senior) i u specifických skupin populace (těhotné a kojící ženy, sportovci apod.), - vysvětlit etiopatogenezi, terapii a zejména prevenci u poruch příjmu potravy a u dalších onemocnění vázaných na výživu a stravování (alergie, celiakie, diabetes, neinfekční epidemie, tzv. civilizační nemoci, alimentární nákazy), - prokázat přehled znalostí o možných poruchách příjmu potravy vázaných na období puberty a adolescence, navrhnout postup prevence a možné intervence, - shrnout principy stravování ve školských zařízeních, ocenit význam systému školního stravování v ČR, - shrnout programy a projekty na podporu správného stravování a nutričních zvyklostí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta
Doporučená min. 80% účast na seminářích. Požadavky na zápočet: semestrální práce na vybrané téma z oblasti výživy s citací min. 3 relevantních tuzemských zdrojů a min. 3 relevantních zahraničních zdrojů - v originále (přesné uvedení citovaných zdrojů), min. rozsah 5 - 8 stran A4; její obhajoba ze strany studenta formou prezentace (v ppt formátu) na semináři; didaktický test - 75 % úspěšnosti. Požadavky na zkoušku: ústní zkouška - viz obsah předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
FRAŇKOVÁ, S., DVOŘÁKOVÁ-JANŮ, V. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha: UK, 2003. ISBN 80-246-0548-1..
-
GREGORA, M., ZÁKOSTRLECKÁ, D. Jídelníček kojenců malých dětí. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4773-6..
-
HRNČÍŘOVÁ, D. a kol. Výživa a zdraví. Praha: Ministerstvo zemědělství, odbor bezpečnosti potravin, 2013. ISBN 978-80-7434-109-0..
-
HRONEK, M. Výživa ženy v obdobích těhotenství a kojení. Praha: Maxdorf, 2004..
-
HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe ? výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Studijní opora. Brno: Občanské sdružení Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1..
-
HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7..
-
KLIMEŠOVÁ, I., STELZER, J. Fyziologie výživy. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3280-9..
-
KOPECKÝ, M., KIKALOVÁ, K., BEZDĚKOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, J., MAJEROVÁ, J. Somatologie. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2271-8..
-
KUNOVÁ, V. Zdravá výživa. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0736-5..
-
Výživa a potraviny ? časopis České společnosti pro výživu. ISSN 1211-846X..
-
www.anabel.cz.
-
www.fzv.cz.
-
www.stob.cz.
-
www.vyzivaspol.cz.
-
www.zdrava5.cz.
|