Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Terminologické vymezení pojmů zdraví a nemoc. Národní program přípravy na stárnutí. Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017. Demografický vývoj stárnutí a stáří v Evropě, vyspělých zemích, zemích třetího světa. Celospolečenské důsledky stárnutí obyvatelstva. Problematika soběstačnosti a závislosti ve stáří. Mezikulturní rozdíly v dlouhověkosti populace. Vliv životního stylu na dlouhověkost jedinců. Teorie stárnutí. Protektivní faktory ve stárnutí. Zdravotní stav a problematika polymorbility u seniorů. Nejčastější choroby stáří. Komplexní zdravotní a sociální péče o staré občany. Gerontologická prevence a etická hlediska péče o staré občany. Sociální vyloučení osob seniorského věku a jeho důsledky. Příprava na stáří z hlediska péče o svůj zdravotní stav, psychickou pohodu a sociální začlenění. Možnosti psychické aktivizace seniorů. Význam cvičení a vhodnost výběru tělesných aktivit seniorů. Vliv rozvoje informačních technologií na život a vzdělávání osob seniorského věku. Celoživotní vzdělávání - formy, prostředky a možné přínosy v rozvoji osobnosti osob seniorského věku. Občanské sdružení ŽIVOT 90 a její význam pro osoby seniorského věku. Kluby seniorů - jejich význam a postavení v životě seniorů. Senioři jako oběti domácího násilí. Syndrom závislostí u seniorů - látkové, nelátkové, psychické. Možnosti pomoci a terapeutického přístupu. Sexuální život ve stáří a jeho poruchy. Pohled společnosti na tuto problematiku. Bio-psycho-sociálně-spirituální problematika nástupu seniorů do ústavní péče. Thanatologie a problematika umírání a smrti v současné společnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 1 hodina za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 11 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu Aktivní stárnutí by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie stárnutí v kontextu teorií zdraví a nemoci, protektivní faktory ve stárnutí, - charakterizovat fyziologické i patologické procesy stárnutí z bio-psycho-sociálně-spirituálního aspektu, - vysvětlit současné i historické vnímání problematiky stárnutí a stáří v souvislostmi mezigeneračních vztahů, - objasnit stav polymorbidity ve stáří a zhodnotit optimální způsob přístupu k tomuto jevu s ohledem na možnosti prevence, - vztáhnout predikce demografického vývoje ve společnosti na aktuální potřeby osob seniorského věku, detekovat a hodnotit projevy ageismu ve společnosti, - analyzovat národní programy a strategie pozitivního stárnutí populace ve 21. století, - vysvětlit přínosy celoživotního vzdělávání na kvalitu života osob preseniorského a seniorského věku, - argumentovat principy aktivního přístupu ke zdraví v procesu stárnutí v období preseniorského věku, - zhodnotit problematiku umírání a smrti v současné české společnosti.
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni: - definovat základní teorie zdraví a nemoci, - definovat základní teorie stárnutí, - vysvětlit současné i historické pohledy na problematiku stárnutí a stáří, - popsat pozitiva celoživotního vzdělávání, - argumentovat principy aktivního přístupu ke zdraví v procesu stárnutí, - charakterizovat fyziologické i patologické procesy stárnutí jak z hlediska somatického tak i psychického, - detekovat a hodnotit projevy ageismu ve společnosti, - objasnit význam polymorbidity, - zhodnotit problematiku umírání a smrti v současné české společnosti.
|
Předpoklady
|
Disciplína je určena pro studenty studijního programu Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Vypracování seminární práce na zadané téma v rozsahu 5 normalizovaných stran A4 včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Dále studenti vloží seminární práci do Portálu UP portal.upol.cz v části "Moje studium" "Semestrální práce". Seminární práce je automaticky kontrolována v systému na odhalování plagiátů. Požadavky na studenty s ISP (individuální studijní plán): - min. 25% účast na výuce, - prostudování materiálů ke studiu předmětu - LMS Moodle, - vypracovaní semestrální práce dle zadání v LMS Moodle a výukové prezentace na vyučujícím zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
BÚTOROVÁ, Z. Štvrtý rozmer tretieho veku: desať kapitol o aktivnom stárnutí. Bratislava: Inštitút pre verejné otázky, 2013. Štúdie a názory. ISBN 978-80-89345-44-1..
-
ČERVENÝ, R. a E. TOPINKOVÁ. Geriatrie: novelizace 2014. Praha: Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP, 2014. ISBN 978-80-86998-69-5..
-
ČEVELA, R. et al. Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4544-2..
-
ČEVELA, R., KALVACH, Z. a L. ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4..
-
HAJER?MÜLLEROVÁ, L. Vzdělávání dospělých. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2016. 134 stran. Edice učebních textů. ISBN 978-80-87839-70-6..
-
HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, J. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-152-7..
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. podstatně přeprac. a dopl. vyd. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9..
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Sociální gerontologie, aneb, Senioři mezi námi. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-900-8..
-
HOLMEROVÁ, I. a kol. Vybrané kapitoly z gerontologie. Praha: EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0179-8..
-
CHRÁSKOVÁ, M. Problematika aktivního stárnutí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 65 s. Studijní opora v LMS..
-
KALVACH, Z. a kol. Úvod do gerontologie a geriatrie: integrovaný text pro interdisciplinární studium. I. díl, Gerontologie obecná a aplikovaná. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0..
-
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7..
-
MÜHLPACHR, Pavel, 2017. Kvalita života seniorů. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-260-3..
-
Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017. [on-line]. 23.4.2013. [cit. 2015-01-13]. Dostupné z: http://www.rscr.cz/wp-content/uploads/2013/04/iii_vlada__akcni_plan_staruti_1.pdf.
-
PETROVÁ KAFKOVÁ, M. Šedivějící hodnoty?: aktivita jako dominantní způsob stárnutí. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2013. ISBN 978-80-210-6310-5..
-
PLOUFFE, L. a A. KALACHE. Towards Global Age-Friendly Cities: Determining Urban Features that Promote Active Aging. Journal of Urban Health. 2010. 87(5), pp. 733-739. DOI: 10.1007/s11524-010-9466-0. ISSN 1099-3460. Dostupné také z: http://link.springer.com/10.1007/s11524-010-9466-0.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogické intervence. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-085-8..
-
VIDOVIĆOVÁ, L. et al. Stáří ve městě, město v životě seniorů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. Studie; sv. 98. ISBN 978-80-7419-141-1..
-
VOSEČKOVÁ, A. Kapitoly z gerontologie pro studenty sociální práce. [CD-ROM]. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. Texty k sociální práci. Vybrané kapitoly z teorií a metod sociální práce; sv. 9. ISBN 978-80-7435-309-3..
-
WALKER, A. Commentary: The Emergence and Application of Active Aging in Europe. 2008. 21(1), pp. 75-93. DOI: 10.1080/08959420802529986. ISSN 0895-9420. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/.
|