Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Marciánová Vladislava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Management v ošetřovatelství - manažeři v ošetřovatelství (vrcholový, střední a liniový management). Motivace ošetřovatelského personálu, motivy pracovníků. Techniky motivování, nástroje motivování, kritika, odměňování. Charakteristiky týmu a vlastnosti týmu, specifika týmu ve zdravotnictví. Konflikty, diagnostika konfliktů, řešení konfliktů. Organizační kultura ve zdravotnictví. Management času. Management rizik ve zdravotnictví. Krizový management. Organizování ve zdravotnických zařízeních a organizační formy ošetřovatelské péče. Kvalita zdravotnických a ošetřovatelských služeb. Akreditace ve zdravotnictví - Spojená akreditační komise ČR a Akreditační standardy pro nemocnice. Standardy ošetřovatelské péče, indikátory kvality. Kompetence jednotlivých kategorií zdravotnických pracovníků dle platné legislativní normy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - specifikovat vrcholový, střední a liniový management v ošetřovatelství - popsat typy motivace a motivy ošetřovatelského personálu, techniky a nástroje motivování, kritiky a odměňování - uvést specifika zdravotnického týmu včetně kompetencí jednotlivých kategorií zdravotnických pracovníků - charakterizovat příklady konfliktů, jejich diagnostiku a řešení a organizační kulturu ve zdravotnictví - informovat o problematice managementu času, rizik a krizovém managementu ve zdravotnictví - definovat kvalita zdravotnických a ošetřovatelských služeb - popsat akreditace ve zdravotnictví a Akreditační standardy pro nemocnice.
studenti dokazí interpretovat a objasnit temata vyplývající z cílů předmětu
|
Předpoklady
|
nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studenti vypracují na podkladě studia zadané literatury prezentaci ke zvolenému tématu. Zápočet bude udělen na podkladě správně vypracované a odevzdané prezentace. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP): stejné podmínky + účast ve výuce s kombinovaným studiem.
|
Doporučená literatura
|
-
GOODYEAR, C., GOODYEAR, M. Career development for nurse managers. Nursing Management: 2018, volume 49. p 49?53. doi: 10.1097/01.NUMA.0000530429.91645.e2.
-
HUBER, Diane L. Leadership and nursing care management. 4th ed. Maryland Heights, Mo.: Saunders Elsevier, c2010, xxi, 915 s. ISBN 9781416059844..
-
JAROŠOVÁ, D., PLEVOVÁ, I. Management v ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-304-0..
-
MARX, D., VLČEK, F. Akreditační standardy pro nemocnice. 3. vydání, 2014. Dostupné na: http://www.sakcr.cz/cz-main/dokumenty/akreditace/.
-
PLEVOVÁ, I. et al. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0..
-
SMEJKAL, V., RAIS, K. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4644-9..
-
WEBER, E., WARD, J., WALSH, T. Nurse leader competencies: A toolkit for success. Nursing Management: 2015, volume 46, p 47?50. doi: 10.1097/01.NUMA.0000473505.23431.85.
|