Lecturer(s)
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
A holistic point of view on the education of teachers at secondary medical school, while focusing on the mental health of teachers; teacher's self-discovery, self-concept, self-reflection, and self-development; Effective promotion of teacher's resilience and mental balance; examples of teacher's personal psychosocial development techniques; Creativity in teacher's work; Teacher's emotional intelligence; Communication in difficult and problematic situations; Development of professional competences as means of mental health and burnout syndrome prevention (e.g., Balint groups in teacher's work, seminars of case interpretation, supervision, Video Home Training, mentoring, etc.)
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
|
Learning outcomes
|
After passing the course, students should be able to: - Explain the importance of teacher's mental hygiene; - Use the techniques of personal psychosocial development; - Be creative during the lessons; - Express their feelings; - Find ways how to solve difficult and problematic situations; - Understand the techniques of burnout syndrome prevention; - Improve their communication, relationships and increase their professional competence.
After passing the course, a student acquires the competence to: Know how to act in stressful situations concerning teacher's profession as same as everyday life and know the chosen techniques for coping with these situations.
|
Prerequisites
|
Basic knowledge of problematics of stress in today's society
|
Assessment methods and criteria
|
Oral exam, Written exam, Seminar Work
- Active participation in lessons - Fulfilling the given tasks - Elaboration and submission of a final paper
|
Recommended literature
|
-
BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. Management osobního rozvoje: duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-381-6..
-
DROTÁROVÁ, L. Možnosti sociálnopsychologickej podpory rozvoja osobnosti študentov pomáhajúcich profesií. Praha: Epocha, 2016. ISBN 978-80-7557-003-1..
-
HASSON, G. Emoční inteligence. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5630-1..
-
HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyd. 2. V Praze: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-552-2..
-
HONZÁK, R. Svépomocná příručka sestry: (psychothriller). První vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-142-1..
-
KLEVETOVÁ, D. Nalézání osobní rovnováhy v pomáhajících profesích. 1. vydání. Praha: AROK, 2017. ISBN 978-80-906465-1-3..
-
KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi: nové hry pro výcvikové skupiny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4450-6..
-
NEŠPOR, K. Duševní pružnost v každodenním životě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0778-8..
-
PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5646-2..
-
PEŠEK, R. a PRAŠKO, J. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. Vydání první. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8..
-
ŘEHULKA, E. Zdraví - učitelé - škola. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0..
-
SMETANOVÁ, V. Osobnostní a sociální výchova pro studenty učitelství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-504-2..
-
SVOBODA, M. Psychosociální interakční výcvik v pedagogické praxi. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017. ISBN 978-80-261-0676-0..
-
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3..
-
ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. 2. aktualizované a doplněné vydání. V Brně: Motiv Press, 2017. ISBN 978-80-87981-23-8..
|