Předmět: Lidská sexualita v interdisciplinárních souvislostech

« Zpět
Název předmětu Lidská sexualita v interdisciplinárních souvislostech
Kód předmětu KAZ/PNLS@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky lidské sexuality. Antropologie sexuality a její využití v pedagogické praxi; lidská sexualita jako nesmírně složitý biologicky, psychicky, sociálně, kulturně a spirituálně podmíněný fenomén; sexualita jako předmět výzkumu; vývoj lidské sexuality; fylogeneticky a ontogeneticky podmíněné mechanismy lidské sexuality; sexualita jako reprodukční chování; sexualita jako nereprodukční chování; biologické a medicínské aspekty lidské sexuality; psychologické, sociologické, kulturologické, religionistické a politologické souvislosti lidské sexuality; kulturní variety sexuálního chování; sexuální symbolika. Sexualita "na odiv" a sexualita tabuizovaná; sexualita v umění a v médiích; minoritní sexuality" a inkluzivní vzdělávání; pedagogické a didaktické souvislosti antropologie sexuality.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je pochopit složitost lidské sexuality, se zohledněním všech základních interdisciplinárních souvislostí, a proniknout do její podstaty. To vše ve smyslu aplikačním, tj. aplikace poznatků z antropologie sexuality do pedagogické praxe. Antropologie sexuality staví na dvou hlavních perspektivách nahlížení na lidskou sexualitu - biologickém determinismu na straně jedné a determinismu sociokulturním na straně druhé, přičemž snahou je oba tyto přístupy vidět jako vzájemně propojené a vyvážené. Antropologie sexuality lidskou sexualitu reflektuje i v historickém kontextu, z hlediska evolučního, ale také psychologického, sociologického a politologického. Klíčovým přístupem však je pohled biologický a medicínský a pohled kulturologický a etologický. Sexualitu, zahrnující reprodukční i nereprodukční sexuální chování obvykle vidíme dichotomicky, pohledem "mužským" a "ženským", avšak toto vidění je do značné míry zjednodušené, někdy přímo zkreslené. Také těmto otázkám, včetně tematiky sexuální identity, sexuální orientace a sexuálních emocí je v antropologii sexuality věnován poměrně značný prostor. Velký prostor je v antropologii sexuality věnován možným varietám sexuálního chování, do nichž zahrnujeme i ty sexuální praktiky, které můžeme považovat za menšinové nebo alternativní. Standardně na ně nahlížíme prostřednictvím kulturně relativistického přístupu. Specifickou oblastí antropologie sexuality pak je tematika sexuality v umění a virtuální sexuality.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - lidskou sexualitu chápat komplexně - v biologických, psychologických, sociálních, kulturních a spirituálních souvislostech, - intervenovat ve prospěch "minoritních sexualit" - v kontextu potřeb inkluzivního vzdělávání, - ovládat vhodné strategie, směřující k posilování reprodukčního zdraví, s respektem ke skupinovým i individuálním odlišnostem v sexuálním chování lidí, - ovládat vhodné - aktivizační didaktické metody, postupy a techniky, které - coby budoucí učitelé - budou způsobilí aktivně používat v pedagogické praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Doporučená účast na přednáškách, min. 50% účast na seminářích. Požadavky na kolokvium - výběr 1) vhodné knihy na vybrané téma z antropologie sexuality - s analýzou ze strany studenta (min. rozsah 2 strany A4); 2) vhodného videa na vybrané téma z antropologie sexuality - s analýzou ze strany studenta - přesné uvedení citovaných zdrojů (min. rozsah 1 strana A4). Obhajoba ze strany studenta. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 30 %; alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KNLS@, tj. 6 hodin přímé výuky dle rozvrhu; dále viz výše (identické požadavky na kolokvium).
Doporučená literatura
  • FAFEJTA, M. Sexualita a sexuální identita: sociální povaha přirozenosti. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1030-6..
  • FAFEJTA, M. Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Nakladatelství Jan Piskiewicz, 2004. ISBN 80-86768-06-6..
  • FIFKOVÁ, H, WEISS, P. a kol. Transsexualita a jiné poruchy pohlavní identity. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1696-1..
  • FOUCAULT, M. Dějiny sexuality I. Praha: Herrmann a synové, 1999. ISBN 80-238-5090-3..
  • GIDDENS, A., MOŽNÝ, I. Proměna intimity: sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0175-5..
  • KOZÁKOVÁ, Z. Sexualita a sexuální výchova osob s mentálním postižením v podmínkách zařízení sociální péče. In Sexualita mentálně postižených. Praha: Centrum denních služeb, 2004. ISBN 80-903519-0..
  • MALINA, J. a kol. Encyklopedie sexuality, erotiky a lásky všech kultur světa [online]. Dostupné na www: <http://is.muni.cz/do/sci/UAntrBiol/el/encykl-sexuality/index.html?..
  • NEDBÁLKOVÁ, K. Spoutaná rozkoš (re) produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Praha: SLON, 2006. ISBN 80-86429-65-2..
  • RIDLEY, M., KONVIČKA, M. Červená královna:[sexualita a vývoj lidské přirozenosti]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-135-8..
  • ROTTER, H. Sexualita a křesťanská morálka. Praha: Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-669-7..
  • ŠTEIGL, J. Přínos antropologie a antropologů k objektivizaci hodnotového systému dnešního člověka. In Integrální pohled na člověka. Olomouc: UP, 2003, s. 7-10. ISBN 80-244-0713-2..
  • ŠTĚRBOVÁ, D. Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1689-2..
  • VRHEL, F. Antropologie sexuality: sociokulturní hledisko. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Nakladatelství a vydavatelství NAUMA, 2002. ISBN 80-210-2821-1..
  • WEIS, P. a kol. Sexuologie. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2492-8..
  • ZVĚŘINA, J. Sexuologie (nejen) pro lékaře. Praha: CERM, 2003. ISBN 80-7204-264-5..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní