After passing the course, students should be able to: - Sum up the concept of health education and health promotion in the curricular documents ISCED 0-ISCED 3 with the accent on ISCED 2 (Framework Educational Programme for Basic Education -the educational area Humans and Health and the educational field Health Education - documents Standards for Basic Education - Health Education and Methodical Commentaries and Tasks for Standards for Basic Education - Health Education), - Sum up the information about the competencies and expected outcomes reached by students after passing the compulsory basic education (with respect to the educational field of Health Education). Determine what can be improved (in which areas can be continued) during the upper secondary education. - Analyze the Framework Educational Programme for the educational field of Health a Assistant, with respect to the concept of health promotion and health education, - Specify the educational objectives and key competencies with respect to health promotion and health education or with respect to the development of health literacy, - Explain the expected outcomes in the general educational area and Education for Health (Health Education) and specialized (profile) educational field of Basics for Providing Nursing Care. (Public Health Protection and Disease Prevention and Health Education), - Sum up the subject matter in the general educational area and Education for Health (Health Education) and specialized (profile) educational field of Basics for Providing Nursing Care. (Public Health Protection and Disease Prevention and Health Education), - Implement the cross-curricular subjects and interdisciplinary relations in the topics of health prevention and health promotion, - Analyze the School Educational Programme(s) with respect to the topics of health prevention, - Sum up the specifics of the didactic transformation of the educational content in the educational area of Health Education, - Formulate the educational objectives/goals correctly (cognitive, affective, and psychomotor) for the educational areas of Health Education and the crucial, as same as partial, topics of the field, - Consider the usage of didactic principles with respect to the educational area of Health Education; - Define the most frequently used teaching methods and forms of health education and apply them in model situations, - Analyze suitable coursebooks and other materials for the teaching of health education, - Use the material-didactic means for the teaching of health education, - Design a lesson plan including the chronometry, use the classic (traditional) lesson model as same as the ERR lesson model (Evocation, Realisation of Meaning and Reflection), - Classify and apply the suitable learning tasks for health education, - Specify the possible way to evaluate student's performance (including the educational results) in the educational area of Health Education, - Consider the requirements (professional, didactic, and personal) on a teacher in a profile area of Health Education, - Acquire the didactic competence for the realization of the teaching of the health education disciplines at vocational schools.
They are acquiring didactic competence in the area of health promotion and health education.
|
-
ČELEDOVÁ, Libuše a ČEVELA, Rostislav. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. 126 s. ISBN 978-80-247-3213-8..
-
FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. 2015. Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví. Praha: MŠMT a NÚV, 2015. 18 s. Dostupné na: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832.
-
GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner. První vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., [2017], ?2017. xxiii, 365 stran. ISBN 978-80-906082-6-9..
-
GRECMANOVÁ, Helena a URBANOVSKÁ, Eva. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. Edukace. ISBN 978-80-85783-73-5..
-
HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe ? výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Občanské sdružení Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1. Studijní opora..
-
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. 185 s. ISBN 978-80-7485-043-1..
-
KREJČÍ, M. et al. Výchova ke zdravému životnímu stylu: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2017. svazky. ISBN 978-80-7489-358-2..
-
KREJČÍ, M. Strategie výuky duševní hygieny: výchova ke zdraví ve škole. 1. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2011. 256 s. ISBN 978-80-7394-262-5..
-
KREJČÍ, M., ŠULOVÁ, L., ROZUM, F., HAVLÍKOVÁ, D. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Učebnice. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-930-8..
-
MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5..
-
MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program. Praha: Fortuna, 2006..
-
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol ? AUTORSKÁ ŘEŠENÍ. Praha: Fortuna, 2004..
-
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol. Praha: Fortuna, 2004..
-
MARÁDOVÁ, E. 2014. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-662-8..
-
OBST, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 176 stran. ISBN 978-80-244-5141-1..
-
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání 53-41-M/01 - Zdravotnický asistent. 2008. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. Dostupné na www: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%205341M01%20Zdravotnicky%20asistent.pdf.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. 140 s. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy- vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné z http: //www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017. (2017). Dostupné z http: //www.msmt.cz/file/43792/.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd.,[V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7..
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
STUCHLÍKOVÁ, I. & JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0..
-
TUPÝ, J. (Ed.), HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. 2016. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha: NÚV, 2016. 140 s. Dostupné na: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf.
-
KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a MARÁDOVÁ, Eva. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
|