Lecturer(s)
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
A conceptual apparatus (risk behavior, prevention); main areas of risk behavior - substance and non-substance dependence, risky sexual behavior (including the risk of sexually transmitted disease and unplanned pregnancy and sexual abuse); an eating disorders (anorexia nervosa, bulimia and others modern eating disorders); an influence of risky behavior to health in context of presence and future; National strategy of primary prevention of risky behavior of children and youth for the period 2019-2027; organizations providing assistance in prevention and in the occurrence of risky behavior at regional and national level.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Demonstration
- Attendace
- 26 hours per semester
- Semestral Work
- 12 hours per semester
- Preparation for the Course Credit
- 8 hours per semester
|
Learning outcomes
|
After finishing this course, student should be able to: - Describe a field of risky behavior - An enumerate the categories of risk behavior - Describe the impact of risky behavior related to bio-psycho-social components of health (especially in the abuse of narcotic and psychotropic substances including using of an alcohol or tobacco products, risky sexual behavior or spectrum of eating disorders) - Justify the need for the concept of the National Strategy for Primary Prevention of Risk Behavior of Children and Youth for the period 2019-2027 - Describe basic principles of school prevention in the context of risky behavior. Student should be also able to describe a main rule of methodist of prevention - Map an organization´s, programs and projects to prevent risky behavior of children and youth
An ability to cooperate in prevention of risky behavior of children and youth in school environment. Working with documents for prevention of risky behavior.
|
Prerequisites
|
An orientation in the field of bio-psycho-social area and its relation to the individual.
|
Assessment methods and criteria
|
Seminar Work
For full-time study - written (credit), self-study, preparation for credit. Requirements for students with an Individual Study Plan (ISP): same conditions + participation in a combined course of study. Combined form of study: written (credit), attending in tutorials, study of distance support, self-study- preparation for credit.
|
Recommended literature
|
-
AUJEZKÁ, A. et al. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0..
-
CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. Ostrava: EconomPress, 2014. ISBN 978-80-905065-6-5..
-
HŘIVNOVÁ, M. et al. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., SPĚVÁČEK, J. Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3725-5..
-
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4..
-
KIKALOVÁ, K., KOPECKÝ, M. Úvod do studia prevence závislostí dětí a dospívajících. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3928-0..
-
KOPECKÝ, M. et al. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1..
-
MACHOVÁ, J. et al. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8..
-
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 ? 2018. Dostupné online na http://www.msmt.cz/file/28077 [cit. 2014-05-10]..
-
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-908-8..
-
PAPEŽOVÁ, H. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2425-6..
-
STRNISKOVÁ, D. Úvod do problematiky HIV/AIDS. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3933-4..
-
VANÍČKOVÁ, E. et al. Sexuální zneužívání dětí: rizika a potřeby dětí jako východisko prevence. Praha: Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-260-3379-0..
|