Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojmový aparát (rizikové chování, prevence); stěžejní oblasti rizikového chování - závislosti látkové i nelátkové, rizikové sexuální chování (včetně rizika nákazou pohlavně přenosnou chorobou i neplánované gravidity a sexuálního zneužívání), poruchy příjmu potravy (mentální anorexie a bulimie, moderní poruchy příjmu potravy aj.; vliv rizikového chování na zdraví ve všech jeho složkách bezprostředně i v budoucnu; Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027; školní metodik primární prevence a význam tvorby školních preventivních programů; organizace poskytující pomoc v prevenci i při výskytu rizikového chování na regionální i celostátní úrovni.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem rizikové chování, - vyjmenovat kategorie rizikového chování, - popsat dopad rizikového chování na bio-psycho-sociální složky zdraví (zejm. u zneužívání omamných a psychotropních látek včetně alkoholu; užívání tabákových výrobků, rizikového sexuálního chování, spektra poruch příjmu potravy aj.), - vysvětlit pojmy vztahující se k primární, sekundární a terciární prevenci (všeobecné, selektivní a indikované), - odůvodnit nutnost koncepce Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027, - popsat princip programů školní prevence rizikového chování a úlohu metodika školní prevence, - zmapovat organizace, programy a projekty k prevenci rizikového chování dětí a mládeže.
Schopnost participovat na prevenci rizikového chování dětí a mládeže v prostředí školy. Práce s dokumenty pro oblast prevence rizikového chování.
|
Předpoklady
|
Orientace v bio-psycho-sociální oblasti ve vztahu k jedinci.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Prezenční forma studia: písemná (zápočet), samostudium - příprava na zápočet. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP): stejné podmínky + účast ve výuce s kombinovaným studiem. Kombinovaná forma studia: písemná (zápočet), účast na tutoriálech, studium distančních opor, samostudium - příprava na zápočet.
|
Doporučená literatura
|
-
AUJEZKÁ, A. et al. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0..
-
CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. Ostrava: EconomPress, 2014. ISBN 978-80-905065-6-5..
-
HŘIVNOVÁ, M. et al. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., SPĚVÁČEK, J. Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3725-5..
-
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4..
-
KIKALOVÁ, K., KOPECKÝ, M. Úvod do studia prevence závislostí dětí a dospívajících. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3928-0..
-
KOPECKÝ, M. et al. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1..
-
MACHOVÁ, J. et al. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8..
-
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 ? 2018. Dostupné online na http://www.msmt.cz/file/28077 [cit. 2014-05-10]..
-
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-908-8..
-
PAPEŽOVÁ, H. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2425-6..
-
STRNISKOVÁ, D. Úvod do problematiky HIV/AIDS. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3933-4..
-
VANÍČKOVÁ, E. et al. Sexuální zneužívání dětí: rizika a potřeby dětí jako východisko prevence. Praha: Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-260-3379-0..
|