|
Vyučující
|
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Prezentace základních filozofických pojmů z etiky, přehled filozofických směrů a historického vývoje etických škol. Rozbor etických problémů medicínské a ošetřovatelské praxe. Význam komunikace s klientem, důraz na vytvoření etického vztahu v pomáhajících profesích. Ochrana života v ošetřovatelství. Deontologické zdravotnické kodexy a práva jednotlivých skupin nemocných, etické problémy eutanázie, umírání, interrupcí, antikoncepce, transplantace, alternativní medicína. Vybrané kazuistiky a modelové situace, řešení konkrétních etických problémů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní filozofické pojmy z etiky, - popsat filozofické směry a historický vývoj etických škol, - seznámit se s aspekty ochrany života v oboru ošetřovatelství, - analyzovat etické problémy medicínské a ošetřovatelské praxe, - popsat práva pacientů, zdravotnické etické kodexy, - aplikovat etické principy v praxi.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - argumentaci aspektů ochrany života a etických problémů v medicíně a ošetřovatelské praxe, - aplikaci práva pacientů, zdravotnických etických kodexů a etických principů v praxi.
|
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oblasti etického přístupu k jedinci i v souvilosti s prodlužováním délky života v moderní společnosti.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Požadavky na studenta: - Aktivní účast ve výuce (doporučená min. 70% účast na seminářích). - Zpracování vybrané seminární práce a její aktivní prezentace v semináři. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 20 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/ KNAS @, tj. 4 hodiny přímé výuky dle rozvrhu; dále viz výše (identické požadavky na zápočet a na zkoušku). Požadavky u studentů při realizaci studijního pobytu ERASMUS+: 1) Jako náhrada účasti na přímé výuce: vypracování semestrální práce na zadané téma vztažené k jeho specifikům v navštívené zemi a univerzitě a její vložení do STAGu, do části "Semestrální práce" pod zkratkou předmětu KAZ/PNAS@ v termínech stanovených na začátku semestru. Rozsah práce a její struktura bude specifikovaná na začátku semestru prostřednictvím e-mailové komunikace s využitím vygenerované e-mailové adresy studenta v Portálu UP. 2) Ukončení předmětu proběhne po návratu studenta ze studijního pobytu do České republiky ve stejné formě, jako u prezenčních studentů v konkrétním termínu předem dohodnutém opět se studentem a vloženém do STAGu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ANSENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha, 2000. ISBN 80-7192-698-1..
-
GOLDMANN, R., CICHÁ, M. Etika zdravotní a sociální práce (skriptum). Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0907-0..
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7..
-
HLAVINKA, Pavel. Dobro a ctnost pohledem etických a náboženských koncepcí. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-786-6..
-
IRMIŠ, F. Stres mezi lékařem, pacientem a zdravou osobou: příklady, příčiny, psychosomatika, etika. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-130-8..
-
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7253-329-6. KEBZA, V. et al. Psycholog ve zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2446-4..
-
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-414-9..
-
KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2..
-
PTÁČEK, R. et al. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5471-0..
-
SKOPALOVÁ, J. Vybrané kapitoly ze zdravotnické etiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4083-5..
-
ŠIMEK, J. et al. Etika klinického výzkumu a role etických komisí v jeho regulaci. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3397-5..
|