Course: Didactics of Somatology 2

« Back
Course title Didactics of Somatology 2
Course code KAZ/PN2S@
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
Organizational forms in the teaching of somatology; Adequate teaching methods in teaching somatology with emphasis on activating didactic methods; Spatial and material conditions for teaching; Pupil assessment methods in teaching somatology; Learning tasks. Key topics in teaching somatology: 1. Anatomy and physiology of the respiratory system. 2. Anatomical structure and function of individual sections of the digestive tract, liver and pancreas. 3. Anatomical structure and function of kidneys and genitals. 4. Anatomy and function of endocrine glands. 5. Basic anatomical structure of the nervous system, central and peripheral nervous system. Physiology of the nervous system. 6. Five basic senses, the principle of sensory information transmission.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
  • Preparation for the Course Credit - 8 hours per semester
  • Attendace - 26 hours per semester
  • Homework for Teaching - 13 hours per semester
  • Preparation for the Exam - 8 hours per semester
Learning outcomes
After completing the course, students should be able to: - design teaching according to the level of pupils and school requirements; - apply teaching methods in teaching somatology; - to propose practical exercises suitable for teaching somatology; - demonstrate knowledge of the structure and functions of the human body; - understand the function of individual anatomical structures, physiological processes and deduce their interrelationships and dependencies.
After completing the course, students should be able to: - design teaching according to the level of pupils and school requirements; - set goals and create learning tasks to develop pupils' abilities; - apply teaching methods in teaching somatology; - to propose practical exercises suitable for teaching somatology; - to choose adequate didactic means for teaching somatology; - demonstrate knowledge of the structure and functions of the human body; - understand the function of individual anatomical structures, physiological processes and deduce their interrelationships and dependencies.
Prerequisites
- knowledge of human anatomy and physiology - knowledge of pedagogy and didactics - ability to work with curricular documentation

Assessment methods and criteria
Oral exam, Didactic Test, Analyssis of the Student's Portfolio

Credit will be awarded on the basis of passing 3 continuous tests of knowledge of anatomy and physiology of the above topics. The exam will be oral in the scope of the whole subject.
Recommended literature
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7..
  • DYLEVSKÝ, I. Somatologie: Pro předmět základy anatomie a fyziologie člověka. Praha: Grada publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2111-3..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5..
  • HANSEN, J. T. Netterův vybarvovací anatomický atlas. 1. vyd. Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80-264-0187-2..
  • HAVELKOVÁ, M. et al. Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4216-8..
  • CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, V. Somatologie: anatomie a fyziologie člověka: 630 testových otázek a odpovědí. 3. vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2017. ISBN 978-80-7182-341-4..
  • KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • KŘIVÁNKOVÁ, M. a HRADOVÁ, M. Somatologie ? učebnice a pracovní sešit pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2988-6..
  • MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2..
  • MERKUNOVÁ, A., & OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka: pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1521-6.
  • MOUREK, J. Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1190-7..
  • NETTER, Frank H. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1176-5..
  • OBST, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
  • PEATE, I. Fundamentals of anatomy and physiology workbook: a study guide for nursing and healthcare students. Chichester: Wiley Blackwell, 2017. ISBN 978-1-119-13009-3..
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4..
  • Rámcový vzdělávací program pro střední vzdělávání a školní vzdělávací programy..
  • ROKYTA, R, MAREŠOVÁ, D. a TURKOVÁ, Z. Somatologie: učebnice. 7. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-306-8..
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • TROJAN, S. a SCHREIBER, M. Knižní atlas biologie člověka: + 430 modelových otázek k přijímacím zkouškám na medicínu + 100 obrazových podkladů k opakování a procvičování. 2., upr. vyd. Praha: Scientia, 2007. ISBN 978-80-86960-11-1..
  • TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II.: pracovní sešit pro zdravotnické školy - metodika. Vyd. 3. Praha: VIP Books, 2008. ISBN 978-80-87134-53-5..
  • Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů..
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9..
  • 3D anatomický atlas lidského těla (online)..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA22) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA21) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA20) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter