Course: Didactics of Nursing and Practical Training in Health Education 2

« Back
Course title Didactics of Nursing and Practical Training in Health Education 2
Course code KAZ/PN2O@
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
Course content
Effective methods and forms of teaching nursery care subjects (nursery care theory, nursery care in professional classrooms and professional medical practice) or, if needed, in other medical (healthcare) subjects with medically-focused teaching. Designing lesson plans for nursery care teaching. Alternative didactic concepts and innovations concerning the subjects mentioned above. Solving the didactic situations and justifying the decisions. Principles of analyzing the experience gained during the pedagogical practice at secondary school.

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration
Learning outcomes
After passing the course, students should be able to: - Characterize the objectives, forms, methods, and means of teaching: o nursery care theory o practical abilities of the nursery care in professional classroom and o at professional medical practice; - design lesson plans concerning the topics of the subjects mentioned above - describe the alternative didactic concepts and innovations concerning the subjects mentioned above; - Solve the didactic situations on their own and justify the decisions; - Analyze the experience gained during the pedagogical practice at secondary school;
After passing the course, students can demonstrate the knowledge they gained according to the course objectives.
Prerequisites
Passing the course Nursery Care and Practical Class Didactics in Medical Education 1

Assessment methods and criteria
Oral exam, Seminar Work

Students elaborate a methodical package for a topic of nursery care - based on its submission, credits will be obtained. An exam consists of 2 parts: written (didactic test) and oral (defence of the methodical package and answering the teacher's questions correctly).
Recommended literature
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 80-244-1417-1..
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 80-244-1418-X..
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7..
  • ERMAN, A., SNYDER, G. et al. Kozier & Erb's fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. Tenth edition. Harlow: Pearson, 2016, 1512 s. ISBN 978-1-292-10610-6..
  • HOLUBOVÁ, A., NOVOTNÁ, H., MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii. Praha: Mladá fronta, 2013. 267 s. ISBN 978-80-204-2806-6..
  • HORÁK, J. Tvořivost ve vyučování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-476-4..
  • KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • KELNAROVÁ, J. CAHOVÁ, M. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty: 1. ročník. Praha: Grada Publishing, 2009, 236 s., [4] s. obr. příl. Sestra. ISBN 978-80-247-2830-8..
  • KELNAROVÁ, J. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 2. ročník. 2. díl. Praha: Grada Publishing, c2009, 228 s. Sestra. ISBN 9788024731063..
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1..
  • MAREČKOVÁ, J. Příklady využití terminologií NNN v porodní asistenci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 72 s. ISBN 978-80-244-4734-6..
  • MAREČKOVÁ, J., ŽIAKOVÁ, K. Příklady využití terminologií NNN v ošetřovatelské péči. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 151 s. ISBN 978-80-244-4753-7..
  • NEHYBA, J. et al. Reflexe mezi lavicemi a katedrou. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6703-5..
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4..
  • Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání 53-41-M/007 Zdravotnický asistent / Praktická sestra.
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • SMITH, S., DUELL, D., MARTIN, B. Clinical nursing skills. 8th ed. Harlow: Pearson, c2014, iv, 1476 s. Pearson new international edition. ISBN 978-1-292-02777-7..
  • TALIÁNOVÁ, M., ŘEŘUCHOVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-389-8..
  • Zákon č. 201/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-201.
  • Zákon č. 49/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-49.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA22) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA21) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA20) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter