Course: Didactics of Nursing and Practical Training in Health Education 1

« Back
Course title Didactics of Nursing and Practical Training in Health Education 1
Course code KAZ/PN1O@
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
Learning outcomes
After completion of the course, studets should be able to: - inform about educational development of professionals in nursing care in the context from First Czechoslovacia republic to the presence. - undestand the field of Framework Educational Programme and School Educational Programme in the context of study programe 53-41-M/007 called "Health assistant" or Licensed Practical Nurse - know graduate profile in the context of studied program - describe curriculum and educational outcomes in context of nursing and health care at secondary nrsing schools. Student should be also able to determine curriculum content of nursing subjects witch include practical training (for example subject focused on first aid) - assess an inter-subject relation in the field of subject of nursing care - particularize study resources, textbooks, and fields of study focusing to nursing and nursing healthcare - participate an analysis of text book releated to nursing care - analyze a curriculum of nursing subjects in context of didactic - describe teache´s personality related to nursing subjects and subjects focused to educational training in hospital - delineate all nursing subjects in cotext of pedagogical documents - describe teacher´s personality related to nursing subjects and subjects focused to educational training in hospital.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance, Seminar Work, Written exam

The colloquium will be awarded on the basis of a properly developed methodological package on the topic of nursing education in the field of Practical Nurse.
Recommended literature
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 80-244-1417-1..
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 80-244-1418-X..
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7..
  • ERMAN, A., SNYDER, G. et al. Kozier & Erb's fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. Tenth edition. Harlow: Pearson, 2016, 1512 s. ISBN 978-1-292-10610-6..
  • HOLUBOVÁ, A., NOVOTNÁ, H., MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii. Praha: Mladá fronta, 2013. 267 s. ISBN 978-80-204-2806-6..
  • HORÁK, J. Tvořivost ve vyučování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-476-4..
  • KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • KELNAROVÁ, J. CAHOVÁ, M. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty: 1. ročník. Praha: Grada Publishing, 2009, 236 s., [4] s. obr. příl. Sestra. ISBN 978-80-247-2830-8. Dostupné také z:.
  • KELNAROVÁ, J. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 2. ročník. 2. díl. Praha: Grada Publishing, c2009, 228 s. Sestra. ISBN 9788024731063..
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1..
  • MAREČKOVÁ, J. Příklady využití terminologií NNN v porodní asistenci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 72 s. ISBN 978-80-244-4734-6..
  • MAREČKOVÁ, J., ŽIAKOVÁ, K. Příklady využití terminologií NNN v ošetřovatelské péči. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 151 s. ISBN 978-80-244-4753-7..
  • NEHYBA, J. et al. Reflexe mezi lavicemi a katedrou. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6703-5..
  • Osnovy pro SZŠ, VZŠ, kurikula studijních programů VŠ oboru ošetřovatelství a porodní asistence, zdravotnický záchranář.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4..
  • Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání 53-41-M/007 Zdravotnický asistent / Praktická sestra.
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • SMITH, S., DUELL, D., MARTIN, B. Clinical nursing skills. 8th ed. Harlow: Pearson, c2014, iv, 1476 s. Pearson new international edition. ISBN 978-1-292-02777-7..
  • TALIÁNOVÁ, M., ŘEŘUCHOVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-389-8..
  • Zákon č. 201/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-201.
  • Zákon č. 49/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-49.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA22) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA21) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Professional Courses for Nursing Schools (NA20) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter