Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zbořilová Ludmila, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Hodnocení stavu výživy; - Výživa a ontogeneze - specifika dětského věku; - Zásady racionální výživy, se zaměřením na dětský věk; - Význam dietních opatření v případě nemoci, se zaměřením na vybrané choroby dětského věku; - Psychosociální, kulturní a spirituální souvislosti výživy; - Výchova k racionálnímu stravování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu Fyziologie výživy a výživa dětí (1 a 2) je získat dostatečný přehled o vazbách mezi výživou a životními funkcemi člověka, osvojit si základní znalosti z fyziologie trávicího ústrojí, ve vazbě na jeho anatomii, tj. v první řadě pochopit procesy trávení a vstřebávání živin, základy metabolismu jednotlivých živin (bílkovin, cukrů a tuků), vitamínů, minerálů a vody, včetně role jater, slinivky břišní a ledvin v metabolismu těchto látek. Cílem předmětu je rovněž osvojit si zásady racionální výživy u zdravého člověka, ale i podstatu dietních opatření v případě nemoci, včetně problematiky výživových aditiv, a naučit se v základních parametrech hodnotit stav výživy, s využitím antropometrických a klinických metod.
Po absolvování předmětu bude student/ka: - znát zásady racionální výživy u zdravého člověka, se zaměřením na dětský věk; - rozumět podstatě dietních opatření v případě nemoci, se zaměřením na vybrané choroby dětského věku; - umět hodnotit stav výživy, přednostně u dětí, s využitím základních antropometrických a klinických metod; - znát psychosociální, kulturní a spirituální souvislosti výživy.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu KAZ/PF1Q. Práce s počítačem, internetové připojení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Závěrečný písemný test - min. úspěšnost 75 %.
|
Doporučená literatura
|
|