Vyučující
|
-
Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojmový aparát - zdraví, nemoc, zdravotní gramotnost, determinanty zdraví, životní styl, aktivní přístup ke zdraví, podpora zdraví, lékařská terminologie. Teorie zdraví a nemoci. Zdravotní stav obyvatel ČR - jeho ovlivnitelnost, demografické údaje, vnější a vnitřní faktory, rizikové oblasti. Nemoc - diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Otužování. Protektivní a rizikové faktory životního stylu - zejména výživa a pohybová aktivita. Neinfekční epidemie jako nejčastější příčiny úmrtí a jejich prevence. Infekční, degenerativní, metabolické aj. onemocnění. Zdravotní gramotnost. Zdravotnický systém. Zdravotnické služby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, - prokázat znalost základní lékařské terminologie, - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu, - vysvětlit etiopatogenezi, terapii a možné ukončení vybraných infekčních, neinfekčních, degenerativních aj. chorob, - popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), - vysvětlit principy zdravotnického systému a úrovně jednotlivých zdravotnických služeb, - argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, - objasnit vztah odpovědnosti učitele za ochranu zdraví žáků, - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví.
Po absolvování předmětu studenti: - definují základní teorie a modely zdraví a nemoci, - prokáží znalost základní lékařské terminologie, - vysvětlí determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu, - vysvětlí etiopatogenezi, terapii a možné ukončení vybraných infekčních, neinfekčních, degenerativních aj. chorob, - popíší princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), - vysvětlí principy zdravotnického systému a úrovně jednotlivých zdravotnických služeb, - argumentují aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, - objasní vztah odpovědnosti učitele za ochranu zdraví žáků, - prokáží elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví.
|
Předpoklady
|
Pro studenty programu Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Doporučená účast na přednáškách, min. 50% účast na seminářích. Požadavky na zápočet: 1) výběr vhodné odborné, případně populárně naučné knihy na vybrané téma z dané oblasti, event. výběr odborného článku v anglickém jazyce - s písemnou analýzou ze strany studenta (min. rozsah 1 - 2 strany A4); 2) výběr vhodného videa na vybrané téma z dané oblasti - s písemnou analýzou ze strany studenta (min. rozsah 1 strana A4) - přesné uvedení citovaných zdrojů. Požadavky na zkoušku: semestrální práce na téma "Multidisciplinární pohled na zdraví a nemoc člověka" s citací min. 3 relevantních tuzemských zdrojů a min. 3 relevantních zahraničních zdrojů - v originále (přesné uvedení citovaných zdrojů; požadovaný rozsah 5 - 8 stran A4 "hutného textu"); její obhajoba a klasifikace. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 20 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KBTZ@, tj. 4 hodiny přímé výuky dle rozvrhu; dále viz výše (identické požadavky na zápočet a na zkoušku).
|
Doporučená literatura
|
-
ALCOCK, I., M., P. WHITE, B., W. WHEELER, L., E. FLEMING a M., H. DEPLEDGE. Longitudinal Effects on Mental Health of Moving to Greener and Less Green Urban Areas. 48(2), pp. 1247-1255. 2014. DOI: 10.1021/es403688w. ISSN 0013-936X. Dostupné na www: http://pubs.acs.org/doi/10.1021/es403688w.
-
BLAHUTKOVÁ, M., D. JONÁŠOVÁ a M. OŠMERA. Duševní zdraví a pohyb. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., Brno, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5..
-
BŘICHÁČEK, V., HABERMANNOVÁ, M. (eds.). Studie z psychologie zdraví. Praha: Ermat, 2007. ISBN 978-80-87178-00-3..
-
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8..
-
HAVEL, J., JANÍKOVÁ, M., MUŽÍK, V., MUŽÍKOVÁ, L. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita. Tělesná výchova a výchova ke zdraví, 2016. ISBN 978-80-210-8463-6..
-
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0..
-
HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
JANOVSKÁ, K. a kol. Zdravotní gramotnost dětí, mladých dospělých, dospělých, seniorů. Praha: Národní síť podpory zdraví, 2016. ISBN 978-80-270-1271-8..
-
KOPECKÝ, M., STRNISKOVÁ, D., MATEJOVICOVÁ, B., FEDYN, B., GEMBALCZYK, I. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1. Studijní opora..
-
KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0..
-
LANG, T., HEASMAN, M. Food wars: the global battle for mouths, minds and markets. Second edition. New York. 2016. ISBN 978-1-138-80262-9..
-
MACHOVÁ, J. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8..
-
MACHOVÁ, J. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8..
-
PELCÁK, S. Osobnostní nezdolnost a zdraví. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-342-0..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné na www: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
-
ZITTLAU, J. Jak se léčit vhodnou stravou. 3. vyd. Brno: CPress, 2017. ISBN 978-80-264-1392-9..
|