Vyučující
|
-
Knausová Ivana, PhDr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rodina jako systém, její struktura. Postavení ženy, muže a dítěte v rodině dříve a v současnosti. Typy a funkce rodiny. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte, vnitřní a vnější podmínky rodinné výchovy. Členové rodiny jako vychovatelé. Nové jevy v současných proměnách rodinného života. Partnerské, rodinné vztahy, manželství a alternativní rodinná soužití, typy rodinných prostředí. Poruchy funkcí rodiny a rodičovství, rodičovská zodpovědnost, vyživovací povinnost. Dodržování práv dítěte. Násilí v rodině, týrané a zneužívané dítě, delikvence a agrese. Dítě v obtížných životních situacích. Sociální práce s rodinou. Sanace rodiny. Krizová intervence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat rodinu a popsat její proměny, - popsat strategie rodinné výchovy a objasnit proces socializace v rodině, - rozlišit typologii rodin, rodinných prostředí a varianty partnerského soužití, - specifikovat poruchy funkcí rodiny a rodičovství, - orientovat se v problematice práv dítěte, definovat syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, analyzovat další obtížné životní situace, v nichž se rodina, nebo dítě nacházejí, - popsat problém domácího násilí a navrhnout možnosti řešení s ohledem na systémy sociální pomoci a krizovou intervenci.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: porozumění variabilním faktorům týkajícím se kvality života člověka i životních podmínek ve společnosti život člověka ovlivňujících
|
Předpoklady
|
základní povědomí týkající se životní úrovně moderních společností
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Požadavky na studenta - aktivní účast ve výuce - plnění průběžně zadávaných úkolů - vypracování a včasné odevzdání seminární práce Pro studenty (prezenční studium) ISP- minimální účast na výuce 50%.
|
Doporučená literatura
|
-
BECHYŇOVÁ, V., KOMÁRKOVÁ, M. Sanace rodiny. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4..
-
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-192-5..
-
KALIBOVÁ, P., KALIBA, M. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3..
-
KRAUS, B. a kol. Životní styl současné české rodiny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-544-8..
-
MAŘÍKOVÁ, H., KŘÍŽKOVÁ, A., VOHLÍDALOVÁ, M. Živitelé a živitelky: reflexe (a) praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-100-8..
-
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. 2., upr. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8..
-
NOVOTNÁ, V., BURDOVÁ, E., RIEDLOVÁ JURKOVÁ, J. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2., aktualizované vyd. Olomouc: ANAG, 2016. ISBN 978-80-7554-022-5..
-
SKOPALOVÁ, J. Rodinná problematika. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4037-8..
-
ŠEREDOVÁ, A. Rodinná a sociální politika. Třebíč: Amaprint-Kerndl, 2012. ISBN 978-80-87710-08-1..
-
ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0..
-
ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3..
-
VACKOVÁ, B. a kol. Sami doma: bydlení, práce a vztahy lidí žijících v jednočlenných domácnostech. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2014..
|