| Název předmětu | Pediatrie |
|---|---|
| Kód předmětu | KAZ/PBPE@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Úvod do pediatrie, základní rozdělení oboru, interdisciplinární zařazení. Pediatrická propedeutika. Vývoj dítěte. Základy neonatologie. Novorozenecký screening, patologické stavy v prenatálním a perinatálním období. Asfyxie u novorozence. Základy genetiky, nejčastější genetická onemocnění dětského věku. Vrozené vývojové vady u dětí. Dětská onemocnění v ortopedii. Dětská onemocnění v neurologii. Pedopsychiatrie. Dětská onemocnění v oftalmologii a ORL. Akutní stavy dětského věku a první pomoc při nich.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - poskytnout studentům základní informace z oboru pediatrie, poukázat na specifika dětského lékařství a jeho jednotlivých odvětví, - součástí předmětu je také úvod do problematiky neonatologie, genetiky a vývoje dítěte, jež jsou nedílnou součástí tohoto oboru, - studenti získají všeobecné znalosti z těchto oborů vzhledem k předpokládaným potřebám profilu absolventa.
Růst a vývoj zařazení dítěte do percentilové sítě Zhodnocení růstové křivky a posouzení poříčiny selhávání růstu Zhodnocení rizik prenatálního a perinatálního období Pohled na dítě s Dětskou mozkovou obrnou, jeho zařazení do kolektivu dětí Pohled na dítě s ADHD a spolupráce dětským psychologem ev psychiatrem Šilhající dítě v MŠ- prevence tupozrakosti Pohled na zanedbáváné ev týrané dítě-spolupráce s OSPOD Náhlé příhody u dětí předškolního věku- rozpoznat náhlou příhodu břišní, dušnost, epileptický záchvat, úrazy u dětí, otravy- první pomoc |
| Předpoklady |
|
Orientace v percentilové síti hodnotící parametry růstu a váhy u dětí Zhodnocení 3 perecentilu růstové křivky - odlišit fyziologický malý vzrůst od patologie Zhodnocení psychomotorického vývoje od novorozeneckého věku. Zhodnotit příčiny retardace (hluchota, dětská mozková obrna aj)
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast ve výuce Orientace v současné epidemiologické situaci ve vztahu k dětem Např Multiorgánové selhání u dětí s COCID 19 a Kawasaki syndrom |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |