Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rekapitulace stěžejních poznatků z disciplíny Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech 1. Systém vzdělávání v ČR, Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, projektové kurikulum (státní úroveň x školní úroveň), Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání, analýza vzdělávacích oblastí v jednotlivých RVP s ohledem na výchovu ke zdraví, analýza očekávaných výstupů v jednotlivých RVP s ohledem na výchovu ke zdraví, analýza nabídky učiva v jednotlivých RVP s ohledem na výchovu ke zdraví. Význam vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat kurikulární dokument - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví s horizontálním přesahem, tedy vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, vzdělávací obor Výchova ke zdraví, průřezová témata, - analyzovat strategické a implementační dokumenty v gesci MŠMT v rámci Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví, - analyzovat kurikulární dokumenty - Rámcové vzdělávací programy s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví s transversálním přesahem, tedy od RVP PV, přes RVP ZV až po RVP GV a RVP SOV, - interpretovat implementaci problematiky výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech napříč vzdělávacím systémem v ČR od ISCED 0 až po ISCED 3, - posoudit cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a vzdělávací obory s akcentem na výchovu ke zdraví s transversálním přesahem kurikulárních dokumentů, - analyzovat očekávané výstupy a nabídku učiva v jednotlivých vzdělávacích oblastech s vazbou na výchovu ke zdraví (RVP ZV na 1. st. ZŠ* - Člověk a jeho svět, RVP GV - Výchova ke zdraví a RVP SOV - Vzdělávání pro zdraví), - uvést význam kontinuity vzdělávání výchovy ke zdraví od ISCED 0 až po ISCED 3, tedy od preprimárního, přes primární až po nižší a vyšší sekundární vzdělávání.
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni analyzovat strategické a implementační dokumenty v gesci MŠMT v rámci Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2023 se zaměřením na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví. Dokáží interpretovat implementaci problematiky výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech napříč vzdělávacím systémem v ČR od ISCED 0 až po ISCED 3 a specifikovat kurikulární dokumenty od preprimárního až po vyšší sekundární vzdělávání. V rámci kontinuity vzdělávací soustavy dokáží analyzovat cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a vzdělávací obory s důrazem na výchovu ke zdraví a na transversální přesah kurikulárních dokumentů - od RVP PV (VO Dítě a jeho tělo), přes RVP ZV (na 1. st. ZŠ - Člověk a jeho svět, na 2. st. ZŠ* - Člověk a zdraví), až po RVP GV (Výchova ke zdraví) a RVP SOV RVP ZV , RVP GV (Vzdělávání pro zdraví).
|
Předpoklady
|
Studenti se orientují v dlouhodobých záměrech a strategiích vzdělávání v České republice, dokáží popsat implementaci kurikula výchovy ke zdraví v jednotlivých stupních systému vzdělávací soustavy ČR. Důraz je kladen na předškolní a vyšší sekundární vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Požadavky na portfolio k SZZ z okruhu didaktiky výchovy ke zdraví Portfolio zahrnuje části: A) Analýza ŠVP B) Analýza RVP - transversální přesah C) Analýza RVP ZV - horizontální přesah Každá analýza ŠVP nebo RVP bude mít samostatný úvodní list; Rozsah každé analýzy ŠVP max. 2 str. A4 Rozsah analýz RVP max. 3 strany A4 A) Analýza ŠVP 1) PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Zaměřit se na ukotvení problematiky podpory zdraví a výchovy ke zdraví ve vybraném kurikulu mateřské školy - pod kterými vzdělávacími oblastmi je zastoupena tematika výchovy ke zdraví, jak je problematika VZ zapracována v dílčích vzdělávacích cílech, ve vzdělávací nabídce a očekávaných výstupech; jaké jsou věcné podmínky MŠ a životospráva v MŠ ve vztahu k výchově ke zdraví; zapojení MŠ do programů a projektů s vazbou na VZ 2) ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (1. i 2. stupeň) Analýza ukotvení VZ na 1. stupni - v jakém rozsahu, pod jakými vyučovacími předměty, akcentující a absentující témata, programy a projekty, Analýza a ukotvení na 2. stupni - samostatný x integrovaný předmět, název předmětu s vazbou na VZ (Výchova ke zdraví, Rodinná výchova aj.); do kterých předmětů integrované učivo VZ; ročníkové zařazení (př. 6. a 7. ročník), hodinová dotace; stěžejní a absentující témata VZ v ŠVP; programy a projekty VZ; aprobovaný X neaprobovaný pedagog aj. 3) GYMNAZIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (4 leté) Pojetí VZ v ŠVP - integrace do vyučovacích předmětů, kam a jak implementovány tematické okruhy, očekávané výstupy a učivo VZ; s jakým časovým rozsahem; programy a projekty VZ; 4) STŘEDNÍ ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ Pojetí VZ v ŠVP ve všeobecně vzdělávací části (ne v oborové) - integrace do vyučovacích předmětů, kam a jak implementovány tematické okruhy, očekávané výstupy a učivo VZ; s jakým časovým rozsahem; programy a projekty VZ; B) Analýza RVP - transversální přesah VZ napříč vzdělávací soustavou Vyberte si libovolné téma (podtéma) výchovy ke zdraví (např. výživa, první pomoc, hygiena, reprodukční zdraví, sexuální výchova, ochrana člověka za mimořádných událostí, dopravní výchova, závislostní chování atp.). Vybrané téma vyhledejte ve všech RVP - RVP PV - RVP ZV (1. i 2. stupeň) - RVP G - RVP SOV Vytvořte analytický přehled ukotvení vybraného tématu VZ napříč vzdělávací soustavou v rámci vzdělávacích oblastí/oborů, očekávaných výstupů/výsledků vzdělávání a učiva/vzdělávací nabídky. C) Analýza RVP ZV - horizontální přesah Vyberte si libovolné téma (podtéma) výchovy ke zdraví (např. výživa, první pomoc, hygiena, reprodukční zdraví, sexuální výchova, ochrana člověka za mimořádných událostí, dopravní výchova, závislostní chování atp.). U vybraného tématu VZ uveďte konkrétní příklady mezipředmětových vztahů v rámci vzdělávacích oborů/vyučovacích předmětů na 2. stupni ZŠ. U vybraného tématu VZ uveďte konkrétní příklady přesahu k průřezovým tématům na 2. stupni ZŠ. Požadavky na studenty s ISP (individuální studijní plán): - min. 25% účast na výuce, - prostudování materiálů ke studiu předmětu - LMS Moodle, - vypracovaní semestrálních prací dle zadání v LMS Moodle a výukové prezentace na vyučujícím zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1..
-
FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví. Praha: MŠMT a NÚV, 2015. Dostupné na www: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832..
-
MUŽIKOVÁ, L. Škola a zdraví pro 21. Století. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 978-80-210-5328-1..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné na www: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017. (2017). Dostupné na www: http://www.msmt.cz/file/43792/..
-
TUPÝ, J. (Ed.), HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha: NÚV, 2016. Dostupné na www: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf..
|