Vyučující
|
-
Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do biologie a základy cytologie. Tkáně a jejich diferenciace. Orgánové soustavy člověka, jejich anatomie a funkce. Pohybová soustava (kosterní a svalová soustava). Kardiovaskulární soustava a tělní tekutiny. Dýchací soustava. Trávicí soustava a metabolismus. Urogenitální soustava. Soustava nervová. Endokrinní soustava. Smyslová soustava a receptory. Vyšetření dítěte, hodnocení celkového stavu dítěte, růstové křivky a jejich význam pro posouzení vývoje a proporcionality dítěte. Ontogenetický vývoj. Charakteristika postnatálního vývoje člověka se zaměřením na předškolní věk. Informační materiály o biologii člověka v předškolním období.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy dítě, předškolní věk a ontogenetický vývoj, - vysvětlit význam důležitosti růstových křivek ve vztahu k proporcionalitě jedince, - definovat základní anatomické pojmy, př. kostra, srdce, žaludek atd., - objasnit vztahy mezi jednotlivými orgánovými soustavami lidského těla, - vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé části konkrétní orgánové soustavy člověka, př. dýchací soustava, - posuzovat didaktickou hodnotu poznatků problematiky biologie dítěte předškolního věku, - posuzovat kvalitu environmetálních faktorů na růst a vývoj dítěte předškolního a mladšího školního věku, - analyzovat úroveň současného poznání o postnatálním vývoji člověka s ohledem na předškolní věk.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - vysvětlení růstové geneze konkrétního dítěte na základě percentilových grafů, - charakteristice základních biologických, anatomických a fyziologických pojmů, - objasňování vztahů mezi jednotlivými orgánovými soustavami člověka.
|
Předpoklady
|
Znalost problematiky biologie člověka na středoškolské úrovni
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce Vypracování seminární práce (vložení do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů) Připravit se na zápočtový test Poznámka: vyučující předmětu může požadavky na jeho splnění modifikovat (specifikovat/upřesnit) na začátku výuky Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP) = stejné podmínky + min. 30% účast ve výuce (alternativně společná výuka s kombinovaným studiem) a vypracování úkolu navíc dle zadání.
|
Doporučená literatura
|
-
HANUŠOVÁ, Jaroslava. Kapitoly z biologie člověka. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 102 s. ISBN 978-80-7290-654-3..
-
JIRSÁKOVÁ, Jitka, ŠMÍDOVÁ, Ivana a Edita TRTÍKOVÁ. Biologie dítěte. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 132 s. ISBN 978-80-7290-663-5..
-
MACHKOVÁ, Silva a Stanislav RUPEC. Biologie člověka: tělo je věda: soubor učebních pomůcek. 1. vyd. Ostrava: Tiskárna Schenk, 2011. 3 sv. ilustrací. ISBN 978-80-254-8827-0..
-
MACHKOVÁ, Silva a Stanislav RUPEC. Základní poznatky z biologie člověka: učební sešit, písemné testy, doplňovačky s tajenkou. 1. vyd. Ostrava: Tiskárna Schenk, 2010. 116 s. ISBN 978-80-254-7655-0..
-
MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. 269 s. ISBN 978-80-246-3357-2..
-
NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka. 5. rozš. a uprav. vyd. Praha: Fortuna, 2015. 247 s. ISBN 978-80-7373-128-1..
-
PAVELKOVÁ, Jaroslava a kol. Manuál pro výuku biologie člověka. 1. vyd. Praha: Bankovní institut vysoká škola, 2009. 148 s. ISBN 978-80-7265-067-5..
-
PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 s. ISBN 978-80-7552-323-5..
|