Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Anatomie a fyziologie ženských a mužských pohlavních orgánů, ontogenetický vývoj reprodukčního systému, vývojové abnormality. Menstruační a ovulační cyklus ženy, poruchy menstruačního cyklu, intimní a menstruační hygiena ženy a muže. Prevence nechtěného těhotenství - metody a formy antikoncepce, možnosti řešení neplánovaného těhotenství, problematika interrupce, náhradní rodinná péče, baby box. Rizikové sexuální chování - pohlavně přenosné choroby (syfilis, gonorrhoea, trichomonázy, chlamydie, HPV, hepatitida B, C, HIV/AIDS, aj.). Sexuální zneužívání, formy, projevy, právní úprava. Problematika partnerských vztahů, hierarchie vztahů v rodině, problematika rodičovství, práva a povinnosti rodičů, volba partnera, faktory ovlivňující výběr životního partnera, vývoj sexuálního chování, problematika monogamie a polygamie. Problematika pornografie, tvorba, distribuce. Promiskuitní chování a prostituce. Vztah sexuální pedagogiky a sexuální výchovy, sexuální chování v užším a širším slova smyslu. Cíle, podmínky a prostředky sexuální výchovy. Základní principy sexuální výchovy. Obsah sexuální výchovy. Metody používané v sexuální výchově s ohledem na věkové zvláštnosti dětí. Reprodukční zdraví a jeho ochrana. Sexualita a rozmnožování. Vývoj sexuální identifikace. Sexuální orientace. Sexuální deviace a deviantní chování. Sexuální dysfunkce. Legislativa v otázkách sexuality. Sexuální zneužívání. Sexualita a média. Syndrom CAN. Problematika pornografie. Osobnost učitele sexuální výchovy. Sexuální výchova v RVP, ŠVP. Spolupráce rodiny a školy při sexuální výchově. Didaktický námět v sexuální výchově (charakteristika vybrané metody).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat a objasnit témata předmětu reprodukční zdraví a sexuální výchovy, - popsat morfologický a funkční vývoj reprodukčních orgánů muže a ženy, - vysvětlit fáze menstruačního a ovulačního cyklu, - poskytovat informace o intimní a menstruační hygieně, reprodukčním zdraví, - uvést jednotlivé druhy kontracepce a principy plánovaného rodičovství, - orientovat se v problematice nechtěného těhotenství - interrupce a miniinterrupce, - vysvětlit problematiku prevence, etiologie, patogeneze a klinického obrazu STD (pohlavně přenosných chorob, včetně HIV/AIDS), - aplikovat získané informace do výuky předmětu na základních a středních školách, - poskytovat odbornou pomoc, resp. znát metodiku postupu při řešení svízelných intimních problémů jejich pozdějších klientů (žáků).
jsou totožné s cíli
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením kolokvia. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k udělení kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
& Weiss, P. (2000). Sexuální zneužívání: pachatelé a oběti. Praha: Grada.
-
Bancroft, J. (1989). Human sexuality and its problems. Edinburgh: Churchill Livingstone.
-
Donát, J., & Donátová, N. (2007). Důvěrně a otevřeně o sexualitě: sexuální výchova pro základní školu a pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna.
-
Giddens, A., & Možný, I. (2012). Proměna intimity: sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Praha: Portál.
-
Giddens, A. (2002). Modernity and self-identity: self and society in the late modern age. Cambridge: Polity.
-
Hajnová, R., & Kleinová, S. (2002). Průvodce sexuální výchovou pro základní a střední školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
-
Hajnová, R., Novák, T., & Capponi, V. (1994). Sexuologický slovník. Praha: Grada.
-
HANUŠOVÁ, J. Sexuální zneužívání.
-
Kratochvíl, S. (2005). Sex jako obohacení života: sexuální trénink v sedmi lekcích. Praha: Grada Publishing.
-
Leiblum, S. R., & Rosen, R. (2000). Principles and practice of sex therapy. New York: Guilford Press.
-
MACHOVÁ, J., HAMANOVÁ, J. Reprodukční zdraví v dospívání.
-
Netík, K., Weiss, P., Brichcín, S., & Kolářský, A. (1996). Sexuální delikventi z pohledu psychiatrické sexuologie. Praha: Psychiatrické centrum.
-
Pavlovský, P. (2012). Soudní psychiatrie a psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
Pekárková, M., Primusová, H., Uzel, R. a kol. (2000). Potrat ano - ne. Praha: Grada.
-
Šulová, L., Fait, T., & Weiss, P. (2011). Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf.
-
Uzel, R. Sexuální výchova.
-
WEISS, P. a kol. (2005). Sexuální zneužívání dětí.. Praha.
-
Weiss, P. (2002). Sexuální deviace. Praha, Portál.
-
Weiss, P., Zvěřina, J. (1999). Sexuální chování obyvatel České republiky. Praha: Alberta Plus.
-
www.hiv-aids.cz. www.hiv-aids.cz.
-
www.planovanirodiny.cz. www.planovanirodiny.cz.
-
www.sexuologickaspolecnost.cz. www.sexuologickaspolecnost.cz.
-
ZVĚŘINA, J. Sexuologie (nejen) pro lékaře.
-
Zvěřina, J., & Weiss, P. (2001). Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Praha: Portál.
-
Zvěřina, J. (2003). Sexuologie (nejen) pro lékaře. Brno: CERM.
|