Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Reprodukční zdraví a faktory, které ho ovlivňují.Lidská sexualita a rozmnožování.Právní otázky sexuality.Sexuální zneužívání.Sexuální kriminalita.Sexuální chování ? pohlavní pud, hetrosexualita, bisexuální chování, homosexualita.Vývoj sexuálního chování v ČR. Sexuální deviace. Sexuální úchylky. Poruchy sexuálních funkcí. Sexuální identifikace. Sexuální role. Osobnost učitele sexuální výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny Sexuální výchova je, aby posluchači získali ucelené teoretické znalosti z této "aktuálně diskutované" problematiky a také praktické dovednosti, jak sexuální problematiku vyučovat na základních školách. Stěžejní témata tohoto předmětu jsou: problematika reprodukčního zdraví, sexuální identifikace a sexuální role, sexualita a rozmnožování, sexuální dysfunkce a patologické sexuální chování, sexuální kriminalita, problematika homosexuality, právní otázky sexuality, sexuální zneužívání aj. Disciplína bezprostředně využívá znalostí, které studenti získali v předmětu Reprodukční zdraví v bakalářském studiu Výchova ke zdraví. Dále je zde kladen důraz na způsob a volbu vhodných metod při výuce sexuální výchovy, včetně tématu osobnost učitele sexuální výchovy.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - disponovat ucelenými teoretickými znalostmi z této "aktuálně diskutované" problematiky, - definovat problematiku reprodukčního zdraví, sexuální identifikace, - vysvětlit význam sexuality a rozmnožování, - vyjmenovat sexuální dysfunkce a objasnit podstatu sexuálního patologického chování a homosexuality, - analyzovat právní otázky vztahující se k dané problematice, - získat a upevňovat praktické dovednosti, jak sexuální problematiku vyučovat na základních školách.
|
Předpoklady
|
Studium Učitelství výchovy ke zdraví
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích (povinná účast 90%). Vypracování seminární práce případně participace na zadaném projektu a jeho prezentace ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
HANUŠOVÁ, J. Sexuální zneužívání.
-
MACHOVÁ, J., HAMANOVÁ, J. Reprodukční zdraví v dospívání.
-
Pekárková, M., Primusová, H., Uzel, R. a kol. (2000). Potrat ano - ne. Praha: Grada.
-
Šulová, L., Fait, T., & Weiss, P. (2011). Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf.
-
Uzel, R. Sexuální výchova.
-
WEISS, P. a kol. (2005). Sexuální zneužívání dětí.. Praha.
-
Weiss, P. (2002). Sexuální deviace. Praha, Portál.
-
Weiss, P., Zvěřina, J. (1999). Sexuální chování obyvatel České republiky. Praha: Alberta Plus.
-
www.hiv-aids.cz. www.hiv-aids.cz.
-
www.planovanirodiny.cz. www.planovanirodiny.cz.
-
www.sexuologickaspolecnost.cz. www.sexuologickaspolecnost.cz.
-
ZVĚŘINA, J. Sexuologie (nejen) pro lékaře.
|