Předmět: Řízení ošetřovatelské péče

« Zpět
Název předmětu Řízení ošetřovatelské péče
Kód předmětu KAZ/NOŠPQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, Mgr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Řízení ošetřovatelské péče, nástroje, techniky, přístupy. - Personální management. Budování týmu, delegování, koučink, teambulding. - Hodnocení pracovníků. Odměňování. Kariérní postup. - Profesní role a image. Motivace. - Time management. Efektivita práce. - Rozhodování. Komunikace. Organizační deprese. - Mentorství. Adaptační proces. Supervize. - Management změn v ošetřovatelství. Inovace. - Management rizik. Bezpečnost péče. Řízená péče - vybrané strategie. - Management kvality v ošetřovatelství. Akreditační modely, standardy, audit. - Případový management. Plánované propuštění pacienta. - Příprava vzdělávací akce (workshop, seminář, konference). - Evaluace předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je dosáhnout u studentů orientace v řízení ošetřovatelské péče, managementu rizik a kvality ve zdravotnictví (ošetřovatelství). Předmět má připravit studenty na řízení lidského zdroje, a to včetně hodnocení a odměňování. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni identifikovat rizika ošetřovatelské péče, ale také vzniku syndromu vyhoření u ošetřovatelského personálu. Prostřednictvím výuky by se měl student naučit implementovat získané poznatky do své pedagogické praxe, měl by je umět vhodným způsobem předat budoucím zdravotníkům.
Student - se orientuje v systému řízení ošetřovatelské péče; - umí vymezit pojmy, jako jsou: koučink, teambulding, mentoring, supervize aj.; - zná zásady personálního managementu, budování týmu; - chápe management rizik a je schopen rizika identifikovat; - zná akreditační standardy a nástroje měření kvality ošetřovatelské péče; - je schopen připravit hodnotící nástroje pro hodnocení zaměstnance; - umí připravit a organizačně zajistit akci v rámci celoživotního vzdělávání (workshop, seminář, konference); - umí implementovat poznatky z předmětu do pedagogické praxe.
Předpoklady
Předpokladem je znalost ošetřovatelských postupů na úrovni absolutoria střední zdravotnické školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Docházka: povinná na první a poslední přednášce, na seminářích minimálně 80 %. Semestrální práce na zadané téma v rozsahu minimálně 5 stran textu, student odevzdá minimálně 7 dnů před kolokviem. Témata na semestrální práci: - Zásadní problémy ošetřovatelství v České republice a možnosti jejich řešení. - Aktuální problémy konkrétního pracoviště - návrh řešení. - Personální krize ve zdravotnictví a jak jí čelit. - Zpracování případu z praxe - návrh opatření na racionalizaci péče. - Prevence syndromu vyhoření - návrh na teambuldingový program pro sestry. - Prevence mobingu/bosingu na pracovišti. Kolokvium: Znalost probrané látky z tematických okruhů.
Doporučená literatura
  • BRABCOVÁ, Iva, Sylva BÁRTLOVÁ a kol. (2016). Management v ošetřovatelské praxi.. Praha: Lidové noviny.
  • Gladkij, I. a kol. (2003). Management ve zdravotnictví: ekonomika zdravotnictví: řízení lidských zdrojů ve zdravotnictví: kvalita zdravotní péče a její vyhodnocování.. Brno: Computer Press.
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. (2004). Supervize v pomáhajících profesích.. Praha: Portál.
  • HICKS, Lanis L. (2012). Economics of Health and Medical Care.. Boston: Jones and Bartlett.
  • International Council of Nurses. (2016). Nurses: A Force for Change: Improving health systems' resilience.. Geneva ?.
  • Joint Commission International. (2009). Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice.. Praha: Grada.
  • KILÍKOVÁ, Mária a Viera JAKUŠOVÁ. (2008). Teória a prax manažmentu v ošetrovateĺstve.. Martin: Osveta.
  • KURUCOVÁ, Radka. (2016). Zátěž pečovatele.. Praha: Grada.
  • MASTILIAKOVÁ, Dagmar. (2014). Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika.. Praha: Grada.
  • Mohauptová, E. (2013). Týmový koučink. Praha: Portál.
  • PLEVOVÁ, Ilona a kolektiv. (2012). Management v ošetřovatelství.. Praha: Grada.
  • STŘEDA, Leoš a Karel HÁNA. (2016). eHealth a telemedicína. Praha: Grada.
  • ŠPIRUDOVÁ. Lenka. (2015). Doprovázení v ošetřovatelství II - doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize.. Praha: Grada.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kolektiv. (2011). Sestry v nouzi: Syndrom vyhoření, mobbing, bossing.. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr