Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Rozpoznání odborného a neodborného textu. 2) Uvedení do problematiky odborných zdrojů (knihy, periodika). 3) Reálná tvorba odborného textu. 4) Citace a citační norma. 5) Co je věda? Co odlišuje jiné lidské činnosti od vědy a výzkumu? 6) Metody vědeckého výzkumu. Zpracování vědeckého výzkumu. Výstupy z výzkumu. 7) Prezentace vědy a výzkumu (písemné, vizuální, audio-vizuální). 8) Etické otázky při vědecké práci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zkoušku
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz připravuje studenty ke zvládnutí práce s odborným textem a orientuje je v základních metodologických strategiích ve vědě a výzkumu. Charakteristika jednotlivých druhů písemných prací. Odborný text, jeho účel a kompozice. Proces psaní odborného textu. Formální úprava odborného textu. Používání zdrojů a jejich citace. Gramatický trénink a přehled nejčastějších typografických chyb. Základní metodologické postupy v antropologii. Uvedení do kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Příklady vědecké metodologie. Elektronické informační zdroje a elektronické databáze na UPOL. Vizuální prezentace tvorba powerpointové nebo Prezi prezentace. Etické otázky související s prezentací práce. Etické jednání ve vědě a výzkumu.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: 1) vypracovat vlastní odborný text mající formální náležitosti včetně bibliografické citace, 2) orientovat se v základních metodologických strategiích a vhodně je volit pro svou práci, 3) prezentovat svá témata a příspěvky před publikem, 4) rozpoznat nejčastější typografické chyby a vyvarovat se jich, 5) efektivně pracovat s informacemi a literárními zdroji.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce, Písemný test
Vypracovat vlastní odborný text mající formální náležitosti včetně bibliografické citace v rozsahu min. cca 5 stran formátu A4 (s citací min. jednoho zahraničního autora) na vybrané téma. U studentů kombinované formy dále tzv. řízené samostudium, včetně přípravy na konzultace - tutoriály (student je metodicky veden vyučujícím). Studijní literatura: viz literatura uvedená níže. Průběžné hodnocení individuálních úkolů studentů a korekce informací získaných samostudiem na skupinových a individuálních konzultacích, prostřednictvím elektronické pošty, výběrově též v systému LMS Unifor.
|
Doporučená literatura
|
-
References/Bibliography: Harvard Style.
-
ČMEJRKOVÁ, S. - DANEŠ, F. - SVĚTLÁ, J. (1999). Jak napsat odborný text. Olomouc.
-
ČSN ISO 690. (2011). Informace a dokumentace ? Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha.
-
DISMAN, M. (2005). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha.
-
ECO, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Olomouc.
-
FAJKUS, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha.
-
FAJKUS, B. (1997). Současná filosofie a metodologie vědy. Praha.
-
GERŠLOVÁ, J. (2009). Vádemékum vědecké a odborné práce. Praha.
-
GRUBER, D. (2008). Rychločtení, Rychlostudium, Info Management. Praha.
-
GULOVÁ, L. - ŠÍP, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
-
HENDL, J. (2005). Kvantitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha.
-
KAHN, N. B. (2001). Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha.
-
KUTNOHORSKÁ, J. (2009). Výzkum v ošetřovatelství. Praha.
-
SKUTIL, M. - KŘOVÁČKOVÁ, B. - MANĚNOVÁ, M. (2014). Psaní odborných textů a tvorba elektronických prezentací ve společenských vědách. Hradec Králové.
-
ŠANDEROVÁ, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha.
|