Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Heiderová Hana, PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Role psychologického přístupu při léčení nemocných, problematika vztahu nemocný jedinec nemoc, nemocný jedinec zdravotnický personál, nemocný jedinec prostředí, holistický přístup k nemocnému jedinci, osobnostní předpoklady pro vznik somatických onemocnění, psychosomatické vztahy a psychosomatický a somatopsychický model nemoci a zdraví, stres a jeho vliv na psychiku, zvládání náročných životních situací, krizová intervence, Balintův a Rogersův přístup k člověku, psychologický přístup k nemocným ve vybraných medicínských oborech (traumatologie, chirurgie, interní medicína, neurologie, gynekologie a porodnictví, pediatrie, onkologie, geriatrie), zvládání chronické bolesti, psychologická péče o chronicky nemocné a nemocné v terminálních stavech, během umírání a smrti, problematika kontaktů s příbuznými umírajících.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je především dovednost aplikace teoretických poznatků o zdraví a nemoci z bio-psycho-sociálně-spirituálního pohledu a holistický přístup k nemocnému jedinci. Charakterizovat reakce jedince na zátěžové situace, včetně protektivních faktorů, mechanismy prožívání nemoci a vztahy nemocný jedinec nemoc, nemocný jedinec zdravotník, nemocný jedinec prostředí. Aplikace poznatků adekvátního psychologického přístupu k nemocným v různých medicínských oborech.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat bio-psycho-sociálně-spirituální přístup k lidské psychice, - objasnit pojmy zdraví a nemoc, - zhodnotil roli činitelů ovlivňujících zdraví a nemoc, - vyvodit podstatu a mechanismy prožívání nemoci, - charakterizovat reakce jedince na zátěžové situace a vyvodit protektivní faktory v kontextu zvládání stresu a různých onemocnění, - charakterizovat vztahy nemocný jedinec nemoc, nemocný jedinec zdravotník, nemocný jedinec prostředí, - vhodně aplikovat získané poznatky při kontaktu s různými kategoriemi nemocných, - zvládat mezní situace v péči o umírající jedince a kontakty s příbuznými umírajících, - aplikovat poznatky adekvátního psychologického přístupu k nemocným v různých medicínských oborech.
|
Předpoklady
|
Disciplína je určena pro studenty oboru Učitelství odborných předmětů pro SZŠ.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Vypracování seminární práce na zadané téma v rozsahu 7 normalizovaných stran A4 včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Dále studenti vloží seminární práci do Portálu UP portal.upol.cz v části "Moje studium" "Semestrální práce". Seminární práce je automaticky kontrolována v systému na odhalování plagiátů.
|
Doporučená literatura
|
-
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
-
Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing..
-
Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H.
-
Zacharová, E. (2007). Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Praha : Grada Publishing.
|