Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do antropologie sexuality. 2. Lidská sexualita jako nesmírně složitý biologicky, psychicky, sociálně, kulturně a spirituálně podmíněný fenomén. 3. Sexualita jako předmět výzkumu. 4. Vývoj lidské sexuality. Fylogeneticky a ontogeneticky podmíněné mechanismy lidské sexuality. 5. Sexualita jako reprodukční chování. 6. Sexualita jako nereprodukční chování. 7. Biologické a medicínské aspekty lidské sexuality. 8. Psychologické, sociologické, kulturologické, religionistické a politologické souvislosti lidské sexuality. Kulturní variety sexuálního chování. 9. Sexuální symbolika. 10. Sexualita "na odiv" a sexualita tabuizovaná. 11. Sexualita v umění. 12. Sexualita v médiích. 13. Pedagogické a didaktické souvislosti antropologie sexuality.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 7 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 9 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s dvěma hlavními perspektivami nahlížení na lidskou sexualitu biologickým determinismem na straně jedné a determinismem sociokulturním na straně druhé, přičemž snahou je oba tyto přístupy vidět jako vzájemně propojené a vyvážené. Na lidskou sexualitu je nahlíženo i v historickém kontextu, z hlediska evolučního, ale také psychologického, sociologického a politologického. Klíčovým přístupem však je pohled biologický a medicínský a pohled kulturologický a etologický. Sexualitu, zahrnující reprodukční i nereprodukční sexuální chování obvykle vidíme dichotomicky, pohledem mužským a ženským, avšak toto vidění je do značné míry zjednodušené, někdy přímo zkreslené. Také těmto otázkám, včetně tematiky sexuální identity, sexuální orientace a sexuálních emocí bude na přednáškách věnován prostor. Zvláště se soustředíme na možné variety sexuálního chování, do nichž zahrneme i ty sexuální praktiky, které můžeme považovat za menšinové nebo alternativní. Budeme na ně nahlížet prostřednictvím kulturně relativistického přístupu. Neopomeneme ani tematiku sexuality v umění a virtuální sexuality.
Po absolvování předmětu studenti budou: - disponovat ucelenými teoretickými znalostmi z antropologie sexuality, v aplikaci do ošetřovatelské péče; - mít praktické dovednosti, jak sexuální problematiku vyučovat na středních školách.
|
Předpoklady
|
Práce s počítačem, internetové připojení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Účast na konzultacích, vypracování recenze vybraného, novějšího titulu - odborné knihy z oblasti antropologie sexuality, v písemné podobě (v rozsahu 3 - 5 stran formátu A4), absolvování kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
CICHÁ, Martina (ed.). (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.
-
Kozáková, Z. (2004). Sexualita a sexuální výchova osob s mentálním postižením v podmínkách zařízení sociální péče. In Sexualita mentálně postižených.. Praha : Centrum denních služeb.
-
Malina, J. (2007). Kruh prstenu: Světové dějiny sexuality, erotiky a lásky od počátků do současnosti v reálném životě, krásné literatuře, výtvarném umění a dílech českých malířů a sochařů inspirovaných obsahem této knihy. Brno: CERM, NAUMA.
-
Ridley M. (1999). Červená královna. Sexualita a vývoj lidské přirozenosti. MF, Praha.
-
Skupnik, J. (2010). Antropologie příbuzenství: příbuzenství, manželství a rodina v kulturněantropologické perspektivě. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Vrhel, F. (2002). Antropologie sexuality: sociokulturní hledisko. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Nakladatelství a vydavatelství NAUMA.
-
Weiss, P. (2010). Sloupky o sexu: 40 úvah o sexu a vztazích.. Praha: Mladá Fronta.
-
Zvěřina, J. (2002). Sexuologie pro antropology. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Nakladatelství a vydavatelství NAUMA.
|