Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Multikulturní ošetřovatelství, multikulturní diagnostika; 2. Etnicita, kultura; 3. Duchovno, víra, náboženská praxe; 4. Základní charakteristiky vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin; 5. Výchozí poznatky pro možnost adaptovat ošetřovatelský proces u klientů s ohledem na jejich etnická, kulturní a duchovní specifika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět učí vybrané pojmové terminologii transkulturního ošetřovatelství - etnicita, kultura, duchovno, víra, náboženství. Studenty zdravotnických oborů učí znát základní charakteristiky vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin. Dává jim výchozí poznatky pro možnost adaptovat ošetřovatelský proces u klientů s ohledem na jejich etnická, kulturní a duchovní specifika. Předmět je určen zájemcům, kteří mají hlubší zájem o studium problematiky etnik, kultur a národností v souvislosti s poskytováním ošetřovatelské péče.
Po absolvování předmětu bude student/studentka schopen/schopna: - definovat základní pojmový aparát předmětu (etnikum, kultura, duchovno, víra, náboženství apod.); - charakterizovat vybrané etické, kulturní a náboženské skupiny; - aplikovat poznatky multikulturního ošetřovatelství do praxe.
|
Předpoklady
|
Práce s PC, internetové připojení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Aktivní účast na konzultacích, vypracování práce na zadané téma z multikulturního ošetřovatelství (s citací min. jednoho zahraničního autora - překlad ze světového jazyka), v rozsahu 5 - 8 stran formátu A4), absolvování kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
& Giger, J. N. (2013). Transcultural nursing: assessment & intervention. St. Louis, Mo: Elsevier Mosby.
-
Andrews, M.M., Boyle, J.S. (2008). Transcultural concepts in nursing care: exercises, stories, and synthetic cultures. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams.
-
Burnard, P., & Gill, P. (2008). Culture, communication and nursing. Harlow: Pearson Education.
-
Ivanová, K., Špirudová, L., Kutnohorská, J. (2005). Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada.
-
Kopecký, R., & Bahbouh, C. (2014). Co je dobré vědět o arabském a islámském světě. Brandýs nad Labem: Dar Ibn Rushd.
-
Kutnohorská, J. (2002). Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče a respektování jejich multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. In Multioborová, interdisciplinární a mezinárodní kooperace v ošetřovatelství. Mezinárodní konference ošetřovatelství v Olomouci. Praha: Grada.
-
MacLachlan, M. (2006). Culture and health: a critical perspective towards global health. Chichester: John Wiley and Sons.
-
Plevová, I. (2011). Ošetřovatelství: komunikace - etika - člověk, jeho motivace a potřeby - paliativní péče - transkulturní ošetřovatelství - výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing.
-
Ryšlinková, M. (2009). Česká sestra v arabském světě : multikulturní ošetřovatelství v praxi. Praha : Grada.
-
Sagar, P. L. (2012). Transcultural nursing theory and models: application in nursing education, practice, and administration. New York, N.Y: Springer Publishing Company.
-
Špirudová, L., Tomanová, D., Kudlová, P., Halmo, R. (2006). Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada.
|