Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
-
Sladká ševčíková Jana
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zdraví - definice zdraví, základní pojmy a pojetí zdraví, modely zdraví, determinanty zdraví. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. Nemoc - základní pojmy, stadia chování v nemoci, následky nemoci, prevence nemoci. Zdravotnictví České republiky - společensko-historické souvislosti, charakteristika současného stavu, soustava zdravotnických zařízení. Význam výživy a stravovacích návyků pro zdraví člověka. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění při nevhodné výživě. Poruchy příjmu potravy. Pohybová aktivita a její význam pro zdraví člověka. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění při nedostatečné pohybové aktivitě. Duševní hygiena a její význam pro zdraví člověka. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění při nadměrném stresu. Prevence vybraných onemocnění - kardiovaskulární onemocnění, diabetes mellitus, osteoporóza, deprese a úzkost, sebevražedné chování, infekční nemoci, AIDS. Prevence nádorových onemocnění - plicní karcinom, karcinom děložního čípku, karcinom prsu, karcinom prostaty, kolorektální karcinom, nádory kůže, karcinom dutiny ústní. Tabakismus. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Prevence kouření. Alkoholismus. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Prevence nadměrné konzumace alkoholu. Drogové závislosti. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Prevence drogové závislosti. Gambling, závislost na sektách, workoholismus. Aspekty prevence těchto závislostí. Sexuální deviace - sadismus, masochismus, transvestitismus, frotérství, tušerství, voyeurství, exhibicionismus, pedofilie, gerontofilie, fetišismus, zoofilie a nekrofilie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavní náplní předmětu je seznámení studentů se základními poznatky z oblasti zdravotnických disciplín, s nimiž se budou setkávat v průběhu dalšího studia.
Studenti: - pochopí význam péče o zdraví a důležitost primární prevence, - seznámí se s programy a projekty zdraví, - získají základní poznatky z oblasti zdravého životního stylu, - získají informace o nejčastějších onemocněních jednotlivých systémů a jejich možné prevenci, s akcentem na chronické neinfekční nemoci.
|
Předpoklady
|
Zvládnutí učiva z navazujících předmětů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Didaktický test, Seminární práce
Doporučená účast na přednáškách. Zpracování zadaných úkolů. Kolokvium.
|
Doporučená literatura
|
-
& Kopecký, M. (2012). Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Bártlová, S. (2005). Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha: Grada Publishing.
-
FARKAŠOVÁ, Dana, MUSILOVÁ, Eva a REPKOVÁ, Adriana. (2014). Dimenzie zdravia. Brno: Tribun EU.
-
Goldmann,R. (2004). Vybrané kapitoly ze sociálních disciplín. Olomouc:VUP.
-
Gurková, E., & Wirthová, V. (2011). Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada Publishing.
-
Holčík, J., & Zástěra, K. (2014). Zdraví 2020: osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR.
-
Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita.
-
HRNČÍŘOVÁ, Dana a FLORIÁNKOVÁ, Marcela. (2014). Výživa ve výchově ke zdraví: příručka pro učitele k e-learningovému kurzu. Praha: Ministerstvo zemědělství, Odbor bezpečnosti potravin.
-
Hřivnová, M. . Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole..
-
Hřivnová, M. (2010). Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Hřivnová, M. (2014). Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kotulán a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy.
-
Kotulán,J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy.. Masarykova univerzita.
-
KRCH,F.D. (2005). Poruchy příjmu potravy. Praha:Grada.
-
Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing.
-
Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví.. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ,J. (2003). Psychologie zdraví. Praha :Portál.
-
LAUKOVÁ, Petronela, KALÁTOVÁ, Dagmar a JURIŠ, Peter. (2015). Výchova k zdraviu. Příbram: Ústav sv. Jana Nepomuka Neumanna.
-
Machová, J., & Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
-
Machová, J., Kubátová, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem.
-
MARÁDOVÁ, E. (2006). Prevence závislostí.. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
-
Pacovský, V., & Sucharda, P. (2002). Úvod do medicíny: učebnice pro bakalářské a magisterské studium zdravotnických, paramedicínských a sociálních oborů. Praha: Karolinum.
-
Payne, J. (2005). Kvalita života a zdraví. V Praze: Triton.
-
ZVÍROTSKÝ, M. (2014). Zdravý životní styl. Praha: Univerzita Karlova.
|