Předmět: Rozvoj zdravotní gramotnosti

« Zpět
Název předmětu Rozvoj zdravotní gramotnosti
Kód předmětu KAZ/LZGQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
  • Sladká ševčíková Jana
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zdraví - definice zdraví, základní pojmy a pojetí zdraví, modely zdraví, determinanty zdraví. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. Nemoc - základní pojmy, stadia chování v nemoci, následky nemoci, prevence nemoci. Zdravotnictví České republiky - společensko-historické souvislosti, charakteristika současného stavu, soustava zdravotnických zařízení. Význam výživy a stravovacích návyků pro zdraví člověka. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění při nevhodné výživě. Poruchy příjmu potravy. Pohybová aktivita a její význam pro zdraví člověka. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění při nedostatečné pohybové aktivitě. Duševní hygiena a její význam pro zdraví člověka. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění při nadměrném stresu. Prevence vybraných onemocnění - kardiovaskulární onemocnění, diabetes mellitus, osteoporóza, deprese a úzkost, sebevražedné chování, infekční nemoci, AIDS. Prevence nádorových onemocnění - plicní karcinom, karcinom děložního čípku, karcinom prsu, karcinom prostaty, kolorektální karcinom, nádory kůže, karcinom dutiny ústní. Tabakismus. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Prevence kouření. Alkoholismus. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Prevence nadměrné konzumace alkoholu. Drogové závislosti. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Prevence drogové závislosti. Gambling, závislost na sektách, workoholismus. Aspekty prevence těchto závislostí. Sexuální deviace - sadismus, masochismus, transvestitismus, frotérství, tušerství, voyeurství, exhibicionismus, pedofilie, gerontofilie, fetišismus, zoofilie a nekrofilie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavní náplní předmětu je seznámení studentů se základními poznatky z oblasti zdravotnických disciplín, s nimiž se budou setkávat v průběhu dalšího studia.
Studenti: - pochopí význam péče o zdraví a důležitost primární prevence, - seznámí se s programy a projekty zdraví, - získají základní poznatky z oblasti zdravého životního stylu, - získají informace o nejčastějších onemocněních jednotlivých systémů a jejich možné prevenci, s akcentem na chronické neinfekční nemoci.
Předpoklady
Zvládnutí učiva z navazujících předmětů.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Didaktický test, Seminární práce

Doporučená účast na přednáškách. Zpracování zadaných úkolů. Kolokvium.
Doporučená literatura
  • & Kopecký, M. (2012). Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Bártlová, S. (2005). Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha: Grada Publishing.
  • FARKAŠOVÁ, Dana, MUSILOVÁ, Eva a REPKOVÁ, Adriana. (2014). Dimenzie zdravia. Brno: Tribun EU.
  • Goldmann,R. (2004). Vybrané kapitoly ze sociálních disciplín. Olomouc:VUP.
  • Gurková, E., & Wirthová, V. (2011). Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada Publishing.
  • Holčík, J., & Zástěra, K. (2014). Zdraví 2020: osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR.
  • Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita.
  • HRNČÍŘOVÁ, Dana a FLORIÁNKOVÁ, Marcela. (2014). Výživa ve výchově ke zdraví: příručka pro učitele k e-learningovému kurzu. Praha: Ministerstvo zemědělství, Odbor bezpečnosti potravin.
  • Hřivnová, M. . Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole..
  • Hřivnová, M. (2010). Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Hřivnová, M. (2014). Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kotulán a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy.
  • Kotulán,J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy.. Masarykova univerzita.
  • KRCH,F.D. (2005). Poruchy příjmu potravy. Praha:Grada.
  • Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing.
  • Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví.. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ,J. (2003). Psychologie zdraví. Praha :Portál.
  • LAUKOVÁ, Petronela, KALÁTOVÁ, Dagmar a JURIŠ, Peter. (2015). Výchova k zdraviu. Příbram: Ústav sv. Jana Nepomuka Neumanna.
  • Machová, J., & Kubátová, D. (2009). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
  • Machová, J., Kubátová, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem.
  • MARÁDOVÁ, E. (2006). Prevence závislostí.. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
  • Pacovský, V., & Sucharda, P. (2002). Úvod do medicíny: učebnice pro bakalářské a magisterské studium zdravotnických, paramedicínských a sociálních oborů. Praha: Karolinum.
  • Payne, J. (2005). Kvalita života a zdraví. V Praze: Triton.
  • ZVÍROTSKÝ, M. (2014). Zdravý životní styl. Praha: Univerzita Karlova.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní