Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
-
Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zdraví, definice zdraví, základní pojmy a pojetí zdraví, modely zdraví, determinanty zdraví. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. 2. Hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění, pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení. 3. Hygiena školního prostředí - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem. 4. Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy. 5. Hygiena učení - režim dne školních dětí, biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy. 6. Hygiena práce. Profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele. Nemoci související s pracovními podmínkami učitele. 7. Hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, školní stravování. 8. Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ve školách a školských zařízeních. 9. Obecná epidemiologie - epidemický a infekční proces, prevence infekčních onemocnění. 10. Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy, alimentární nákazy, nákazy přenášené členovci, střevní paraziti. 11. První pomoc, definice základních pojmů, IZS, význam první pomoci, dodržování bezpečnosti, vyšetření postiženého. Orientace v závažnosti nehody. 12. Krvácení, druhy krvácení, příznaky, postup při poskytování PP. 13. Neodkladná resuscitace, zajištění průchodnosti DC, KPR u dospělého, dítěte, kojence, etické aspekty KPR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět Speciální zdravotní propedeutika je zaměřen na problematiku hygieny pedagogického procesu u zdravých a handicapovaných jedinců, včetně hygieny učení, únavy a přetěžování žáků, režimu dne školních dětí a hygieny školního prostředí. Dále se disciplína zaměřuje na otázky osobní a intimní hygieny dětí, na zdravotní důsledky nedostatečné hygieny, na hygienu v době infekční nemoci atd. Probírány jsou i celky vztahující se k hygieně životního prostředí (ovzduší, voda, hluk, osvětlení, záření, bezpečná likvidace odpadů apod.) Pozornost je také věnována aspektům školního stravování, zvláštnostem a rizikům výživy žáků.
Úkolem disciplíny je také poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát při poskytování předlékařské první pomoci. Seznámí se s nejčastějšími příčinami, důsledky a příznaky poškození lidského zdraví. Poznají soustavu celé první pomoci a ucelené poznatky při poskytování laické první pomoci, které odpovídají současnému stavu poznání. V rámci výuky se seznámí s poskytováním první pomoci u akutních stavů, které bezprostředně ohrožují život člověka: krvácení, poranění kostí a kloubů, zástava dýchání a krevního oběhu, šoku a bezvědomí apod.
|
Předpoklady
|
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Základní znalosti a biologie dětí. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - charakterizovat determinanty ovlivňující obecně zdraví člověka, - určit rizikové faktory ovlivňující zdravotní stav žáků z hlediska jejich školní docházky, - rozlišit jednotlivé typy infekčních nákaz dle jejich přenosu, - aplikovat zásady prevence infekčních onemocnění. - organizovat postup poskytování první pomoci, - rozpoznat příznaky a provést základní diagnostiku náhlých poruch zdraví a úrazů ohrožujících zdraví člověka, - poskytnout adekvátní první pomoc při stavech ohrožujících zdraví a život jedince.
|
Doporučená literatura
|
-
& Bencko, V. (2000). Hygiena: učební texty k seminářům a praktickým cvičením. Praha: Karolinum.
-
Kelnarová, J., Sedláčková, J., Toufarová, J., & Číková, Z. (2007). První pomoc I: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing.
-
Kelnarová, J., Sedláčková, J., Toufarová, J., Číková, Z., & Kelnarová, E. (2007). První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing.
-
Kotulán, J. (2000). Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: Masarykova Univerzita.
|