Health - definition of health, basic terms, models and concepts of health. Determinants of health. Protective and risk factors of lifestyle, etiopathogenesis. Health promotion programs, WHO program Health 2020, National program of renewal and health promotion in the Czech Republic. Health education in the Czech educational curriculum. Program Healthy School. Disease prevention - primary, secondary, tertiary, general, indicated, selective. Health protection and responsibility for health, health promotion in the EU and in the world. Healthcare system, public health services. Disease - basic terms, stages of illness behavior, process and consequences of disease. Health literacy - definition, history of creating of its content (up today; current situation). Implementation of health literacy into an educational process.
|
-
BLAHUTKOVÁ, M., JONÁŠOVÁ, D. OŠMERA, M. Duševní zdraví a pohyb. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., Brno, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5..
-
BROBECK, E. a kol. Lifestyle advice and lifestyle change: to what degree does lifestyle advice of healthcare professionals reach the population, focusing on gender, age and education?. Scandinavian journal of caring sciences, 2015. 29 (1) pp. 118-125. ISSN 0283-9318..
-
HANUŠOVÁ, J. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-782-3..
-
HAVEL, J., JANÍKOVÁ, M., MUŽÍK, V. MUŽÍKOVÁ, L. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita. Tělesná výchova a výchova ke zdraví, 2016. ISBN 978-80-210-8463-6..
-
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0..
-
HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
HŘIVNOVÁ, M., FORÝTKOVÁ, D. Zdravotnické disciplíny. Studijní text pro distanční studium. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-85783-68-1.
-
JANOVSKÁ, K. a kol. Zdravotní gramotnost dětí, mladých dospělých, dospělých, seniorů. Praha: Národní síť podpory zdraví, 2016. ISBN 978-80-270-1271-8..
-
KASTNEROVÁ, M. Poradce zdravého životního stylu. České Budějovice: Nová Forma, 2012. ISBN 978-80-7453-250-4..
-
KICKBUSCH, I., WAIT, S., MAAG, D. Navigating Health: the role of health literacy. The European Mens´ Health Forum. Sep. 2006. Dostupné na www: http://www.emhf.org/resource_images/NavigatingHealth_FINAL.pdf..
-
KOPECKÝ, M., STRNISKOVÁ, D., FEDYN, B., MATEJOVIČOVÁ, B., GEMBALCZYK, B. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1. Studijní opora..
-
KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0..
-
KREJČÍ, M., ŠULOVÁ, L., ROZUM, F., HAVLÍKOVÁ, D. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Učebnice. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-930-8..
-
KUZNÍKOVÁ, I. Psychosociální aspekty zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-70-2..
-
LANG, T., HEASMAN, M. Food wars: the global battle for mouths, minds and markets. 2. vyd. New York, 2016. ISBN 978-1-138-80262-9..
-
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8..
-
MURO, A. What is Health Literacy? Health Literacy Special Collection: Tools and Resources for Helath Literacy Initiatives. 2011. Dostupné na www: http://www.healthliteracy.worlded.org/muro.htm. 42.
-
MZ. ZDRAVÍ 2020. Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí: Akční plán č. 12: Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015?2020. Praha: MZ, 2015, 1-50 Dostupné na www: http://www.mzcr.cz/Admin/ _upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20-%20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj %20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti. pdf.
-
ŘEHULKA, E. Zdraví ? učitelé ? škola. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0..
-
SIGMUND, E., SIGMUNDOVÁ, D. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2811-6..
-
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., TILINGER, P., HOŠEK, V. Projekty utváření pozitivního postoje dětí k pohybovým aktivitám. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2017. ISBN 978-80-87723-40-1..
-
WHO. Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies. WHO Library Cataloguing in Publication Data, 2012. ISBN 978-92-9021-829-6. Dostupné na www: http://www.who.int/iris/handle/10665/119953.
-
Zdravotní gramotnost dospělých. Praha: Národní síť podpory zdraví, 2016. Dostupné na www: http://nspz.cz/wordpress/wpcontent/uploads/2016/10/gramotnost_A5_dosp%C4%9Bl%C3%AD.pdf.
-
ZITTLAU, J. Jak se léčit vhodnou stravou. 3. vyd. Brno: CPress, 2017. ISBN 978-80-264-1392-9..
-
ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha: Karlova univerzita, 2010. ISBN 978-80-7290-0..
|