Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pozemek mateřské plochy (zastavěná plocha, členění a charakteristika nezastavěné plochy, školní hřiště); budova mateřské školy (šatny, umývárny a záchody, pracovny, herny, přípravna jídel, sklad lehátek a lůžkovin, sklad hraček, hygienického příslušenství pro personál, úklidová komora, terasa); místnost mateřské školy (osvětlení, tepelná pohoda, problematika hluku); péče o čistotu těla a osobní hygiena; výchova hygienických návyků; ergonomie v mateřské škole, využití antropometrie (antropologie) v rámci materiálních podmínek i režimových opatření předškolního vzdělávání; biorytmy a jejich respektování v předškolním vzdělávání; školní stravování (včetně spotřebního koše); výživa dětí z hlediska kvalitativních i kvantitativních aspektů včetně pitného režimu; nutriční chování dětí a jeho vývoj; výživa a zdraví (obezita, poruchy příjmu potravy aj.); zdraví a životní styl - determinanty zdraví, protektivní a rizikové faktory životního stylu; zdraví jako hodnota; Škola podporující zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - shrnout základní věcné podmínky pro vyhovující fungování institucionálního (formálního) předškolního vzdělávání, - specifikovat vyhovující věcné podmínky z hlediska lokalizace předškolního zařízení, - pohovořit o jednotlivých aspektech věcných podmínek - části školního pozemku, členění školní budovy, dispoziční řešení vnitřního uspořádání mateřské školy, - prokázat elementární znalosti o optimální pohodě školního prostředí (vhodné podmínky prostorové, mikroklimatické, světelné i akustické), - charakterizovat období předškolního věku z hlediska somatického růstu a vývoje dítěte, a to ve vztahu ergonomickým a zdravotním aspektům (školnímu nábytek, sanitární zařízení, prostorové dispoziční řešení přizpůsobené dětem předškolního věku umožňující rozvoj samostatnosti, sebeobslužnosti a dalších kompetencí dítěte), - specifikovat materiální podmínky předškolního zařízení s ohledem na hygienické požadavky, bezpečnost a ochranu zdraví všech aktérů (dětí, pedagogů aj.). - shrnout základní principy režimových opatření (denního režimu) v předškolním zařízení s ohledem na podporu zdraví, výchovu ke zdraví a rozvoj adekvátních návyků životního stylu dětí, - specifikovat stěžejní principy a požadavky na školní stravování, - vysvětlit specifika výživy dětí s ohledem na kvalitativní i kvantitativní aspekty (včetně adekvátního pitného režimu), - odůvodnit princip formování potravinových preferencí a averzí dětí, shrnout specifika formování nutričního chování dětí a vysvětlit vztah mezi výživou a zdravím dítěte (aktuálně i v budoucnu), - specifikovat princip projektu Škola podporující zdraví, - zaujmout adekvátní postoj k podpoře zdraví a výchově ke zdraví v prostředí formálního předškolního vzdělávání.
Student umí definovat základní věcné podmínky pro vyhovující fungování institucionálního předškolního vzdělávání. Student zná jednotlivé aspekty věcných podmínek kurikula- části školního pozemku, členění školní budovy, dispoziční řešení vnitřního uspořádání mateřské školy. Student umí charakterizovat období předškolního věku z hlediska somatického růstu a vývoje dítěte, a to ve vztahu ergonomickým a zdravotním aspektům. Student dovede specifikovat materiální podmínky předškolního zařízení s ohledem na hygienické požadavky, bezpečnost a ochranu zdraví všech aktérů (dětí, pedagogů aj.). Student umí popsat stěžejní principy a požadavky na školní stravování, s ohledem na kvalitativní i kvantitativní aspekty výživy. Student umí analyzovat princip projektu Škola podporující zdraví.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
Požadovaná účast na konzultacích. Každý student zpracuje seminární práci na zadané oborové téma, kterou odevzdá minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem získání zápočtu. Zápočet bude udělen na základě splněných, výše uvedených úkolů a zpracování didaktického testu.
|
Doporučená literatura
|
-
BENEŠOVÁ, Veronika a kol. Bezpečná mateřská škola: metodika: prevence úrazů a násilí dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Národní koordinační centrum prevence úrazů, násilí a podpory bezpečnosti pro děti ve Fakultní nemocnici v Motole, 2012. 37 s. ISBN 978-80-260-3769-9..
-
HAVLÍNOVÁ, Miluše, ed., VENCÁLKOVÁ, Eliška, ed. a HAVLOVÁ, Jana. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8..
-
HOLČÍK, J., KÁŇOVÁ, P. & PRUDIL, L. 2015. Systém péče o zdraví a zdravotnictví: východiska, základní pojmy a perspektivy. Vydání druhé upravené. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2015. 115 stran. ISBN 978-80-7013-575-4..
-
HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
HŘIVNOVÁ, Michaela. Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 95 s. Studijní opora. ISBN 978-80-244-4034-7..
-
HŘIVNOVÁ, Michaela. 2013. Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Anabell, 2013. 82 s. ISBN 978-80-905436-2-1..
-
HUDEC. Vlastní hodnocení školy ? mateřské školy 2010: metodická část: pracovní sešit se souborem ukazatelů. 1. vyd. Ostrava: Společnost pro kvalitu školy, 2010. 82 s. ISBN 978-80-254-8257-5..
-
KABÁTOVÁ, Helena. Hygiena ve školských zařízeních. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 55 s. ISBN 978-80-244-3760-6..
-
KOPECKÝ, M. et al. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1..
-
KOŠŤÁLOVÁ, Alexandra et al. Manuál pro školní jídelny: metodická pomůcka pro realizaci projektu "Zdravá školní jídelna". 1. vydání. Praha: Státní zdravotní ústav, 2017. 129 stran. ISBN 978-80-7071-367-9..
-
MALČÍK, Martin a Tomáš KOŠŤÁLOVÁ, Alexandra a kol. Rádce školní jídelny. 1, Nutriční doporučení ministerstva zdravotnictví ke spotřebnímu koši. 1. vydání. Praha: Státní zdravotní ústav, 2015. 50 stran. ISBN 978-80-7071-340-2..
-
Moderní jídelna: 1. noviny pro velkokapacitní kuchyně & jídelny ve školách, školkách a domovech seniorů - catering - firemní stravování. Praha: 1. Press Real Group, spol. s r.o., 2018..
-
NEJEDLÁ, M. (ed.), BOUDOVÁ, J., FRÖHLICHOVÁ, L., KRUNCLOVÁ, M., MARTINKOVÁ, D., PAVLÍKOVÁ, M., REISSMANNOVÁ, J., & SLÁDKOVÁ, A. Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. 104 s. ISBN 978-80-7422-406-5..
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2017). Praha: MŠMT, 2017..
-
SYSLOVÁ, Zora a kol. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 127 s. ISBN 978-80-7552-113-2..
-
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-258.
-
ZEMÁNEK, P. Školní hygiena. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 59 s. ISBN 978-80-244-4019-4..
|