Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Problematika pohybové aktivity, prevence, sedavého chování, metody testování tělesné zdatnosti, zásady tělesného zatěžování s ohledem na věk a pohlaví jedinců, faktory ovlivňující energetický výdej, strečink a relaxační metody.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je seznámit studenty s teoretickými a praktickými metodami testování tělesné zdatnosti, kontrolou účinnosti pohybové aktivity, zásadami tělesného zatěžování s ohledem na věk a pohlaví jedinců, s faktory ovlivňujícími energetický výdej při tělesném cvičení, se stanovením intenzity zatížení pomocí tepové frekvence, s využitím palpace a s měřením srdeční frekvence pomocí srdečních monitorů. Seznámí se s problematikou strečinku a relaxačních cvičení a jeho významu v pohybové aktivitě na zdraví jedince.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat a objasnit témata předmětu Pohyb a zdraví; - orientovat se v problematice testování tělesné zdatnosti; - navrhnout programy řízené pohybové aktivity; - doporučit možnosti relaxačních cvičení a jeho význam pro zdraví jedince s akcentem na konkrétní profesi; - aplikovat získané informace do výuky předmětu na středních školách včetně začlenění poznatků s mezioborovým přesahem.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je zvládnutí učiva z předmětu somatologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast na výuce, zpracování zadaného úkolu. Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením kolokvia. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k udělení kolokvia. Témata úkolů: Vyhledání odborného článku na téma související s problematikou pohyb a zdraví, zpracování tématu a jeho následná prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
DiClemente, R.J., Salazar, L.F., Crosby, R.A. (2013). Health Behavior Theory for Public Health: Principles, Foundations, and Applications.. Burlington: Jones & Bartlett Learning.
-
KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., PAVELKA, J. (2009). Podpora pohybové aktivity: pro odbornou veřejnost.. Olomouc.
-
KOPECKÝ, M. et al. (2012). Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu.. Olomouc.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (2009). Psychologie zdraví.. Praha.
-
MÁČEK, M., RADVANSKÝ, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity.. Praha.
-
MCKENZIE, J. F.,NEIGER, B. L, THACKERAY, R. (2013). Planning, implementing, and evaluating health promotion programs: a primer.. Boston.
-
SIGMUND, E., SIGMUNDOVÁ, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže.. Olomouc.
|